Brugertilfredshedsundersøgelse af syv offentlige digitale løsninger viser stor stigning tilfredsheden med MitID, MitID Erhverv og Sundhedskort-appen.
Digitaliseringsstyrelsen har fået udarbejdet brugertilfredshedsundersøgelser for de offentlige digitale løsninger. Undersøgelserne omfatter løsningerne MitID, Digital Post, borger.dk, sundhedskort-appen og kørekort-appen målrettet borgere og løsningerne MitID Erhverv og Digital Post for virksomheder målrettet virksomheder.
Den overordnede tilfredshed er høj på tværs af alle borgerrettede løsninger. For alle fem løsninger, fx Digital Post, borger.dk og sundhedskort-appen ses det, at mindst syv ud af ti brugere er tilfredse.
Samtidig er antallet af utilfredse borgere lavt blandt de mest anvendte løsninger - MitID og Digital Post - hvor utilfredsheden ligger på henholdsvis to pct. og tre pct.
Særligt tilfredsheden med MitID er steget med 9 pct.-point fra 74 pct. i 2023 til 83 pct. i 2024.
80 pct. af brugerne er tilfredse med MitID Erhverv, når de anvender løsningen på vegne af deres organisation. Det er en stigning fra 2023, hvor 70 pct. var tilfredse med løsningen.
Digital Post for virksomheder har en tilfredshed på 54 pct. Dette er på samme niveau som sidste år.
Hent 'Brugerundersøgelse af Digitaliseringsstyrelsens borgerrettede systemløsninger 2024'
Hent 'Brugerundersøgelse af Digitaliseringsstyrelsens virksomhedsrettede systemløsninger 2024'
Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for at drive nogle af de mest centrale offentlige digitale løsninger, der anvendes af størstedelen af både den danske befolkning og de danske virksomheder. For at understøtte det løbende arbejde med at forbedre de digitale løsninger har Digitaliseringsstyrelsen fået foretaget en samlet måling af syv af styrelsens digitale løsninger for borgere og virksomheder.
Formålet med målingen er at opnå mere viden om brugernes oplevelse af Digitaliseringsstyrelsens løsninger. Samtidig gør målingen det muligt at forstå udviklingen i resultaterne henover flere år.
Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen. Data til undersøgelserne af løsningerne målrettet borgere er indsamlet gennem Nordstats webpanel blandt et repræsentativt udsnit af brugere af hver af de fem løsninger (i alt 5.100 respondenter). Data til undersøgelser er indsamlet blandt et repræsentativt udsnit af private virksomheder og foreninger (i alt 2.897 respondenter) og udsendt som elektronisk spørgeskema via Digital Post.
Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.
Løsning (tal angivet i pct.)
Tilfreds
Neutral
Utilfreds
Digital Post
76 (79)
21 (16)
3 (5)
MitID
83 (74)
15 (20)
2 (6)
Borger.dk
70 (71)
27 (25)
2 (4)
Sundhedskort-app
85 (83)
14 (15)
1 (2)
Kørekort-app
88 (91)
11 (8)
1 (3)
Digital Post til virksomheder
54 (53)
33 (34)
12 (13)
MitID Erhverv*
80 (70)
15 (20)
5 (10)
Anm: Tilfredsheden måles på en skala fra 1-10. Tilfreds (7-10), neutral (4-6) og utilfreds (0-3).
Tal i parentes angiver tilfredsheden i 2023.
*Tallet indeholder både tilfredsheden med MitID Erhverv og MitID Privat til Erhverv.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.