Analyse

Betaling for apps sikrer ikke dine børns private data

En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at du ikke kan vide dig sikker på, om der indsamles data fra tredjeparter, selvom du betaler for dine apps.

Kan du betale dig fra at blive sporet, når du bruger apps? En ny analyse af 40 populære læringsapps, foretaget af Digitaliseringsstyrelsen, viser, at det ikke er helt så simpelt.

Digitaliseringsstyrelsen har undersøgt omfanget af dataindsamling fra tredjepartstjenester i populære læringsapps til børn og unge, som man betaler for. 20 apps er blevet undersøgt i både Android og iOSudgaven.

Undersøgelen viser, at der fra lige under halvdelen af de analyserede apps (47,5 pct.) indsamles data fra tredjepartstjenester til marketing eller statistik.

Undersøgelsen viser også, at ingen af de analyserede apps har en samtykkeløsning, et såkaldt cookiebanner, som skal oplyse brugerne om, hvordan deres data bliver brugt samt give dem mulighed for at afvise denne brug.

Betal før du downloader

Digitaliseringsstyrelsen har undersøgt apps, hvor man betaler før downloads samt apps, hvor man downloader gratis og efterfølgende betaler for fuld adgang med enten en engangsbetaling eller et abonnement.

Generelt set indsamles der i mindre omfang data fra tredjepartstjenester i de apps, der betales for inden download. Hele 94 pct. af de data der blev indsamlet til markedsføringsformål, blev indsamlet fra apps der blev betalt for efter download.

Betaler du eksempelvis for et abonnement hos DuoLingo, kan du stå i en situation, hvor data om dig alligevel indsamles fra tredjepartstjenester med henblik på at skræddersy reklamer til lige præcis dig.

Overordnet set ser dataindsamlingsbilledet mindre omfangsrigt ud, end hvad der gjorde sig gældende i rapporten ’Hvad koster et gratis mobilspil?’, som Digitaliseringsstyrelsen udgav i marts 2024.

Her blev der indsamlet data til statistik og markedsføring fra tredjeparter i samtlige 24 mobilspil, der blev analyseret.

På baggrund af de resultater, der fremstilles i rapporten, har Digitaliseringsstyrelsen påbegyndt tilsyn med de danske apps, der indgår i analysen.

Følgende apps er blevet analyseret i hhv. iOS og Android-udgaven, og danner grundlag for rapporten:

  • Knæk Læsekoden
  • King of Math: Hele spillet
  • Lær ABC Alfons Åberg – Fulde
  • Letrakid Pro Lær ABS Skolespil
  • Babblarna
  • Dr. Panda Handyman
  • Arkæolog Istid Dinosaur
  • Toca Boca Hair Salon 2
  • Grow Garden: Børnespil
  • Pettson’s Inventions Deluxe
  • Sjove Børnespil: spil for børn (BimiBoo)
  • PAW Patrol Academy
  • Thinkrolls 2
  • Sjove læringsspil for børn (SKIDOS)
  • Miniklub Lite
  • DuoLingo
  • Maneno
  •  Lingokids – Play and Learn
  • LEGO DUPLO World
  • Albert Junior: spil for børn