I Digitaliseringsstyrelsens privatlivspolitik kan du få nærmere information om, hvordan vi håndterer de personoplysninger, vi behandler, og på hvilket grundlag dette sker. I privatlivspolitikken gives der desuden information om hvilke særlige rettigheder du som registeret har i forhold til behandlingen af dine personoplysninger.
Digitaliseringsstyrelsen er en styrelse under Digitaliseringsministeriet, og det er vores kerneopgave at bidrage til at udvikle og gennemføre regeringens målsætninger på digitaliseringsområdet. I Digitaliseringsstyrelsen står vi i spidsen for en ambitiøs digital udvikling af Danmark, der skaber værdi for borgere, virksomheder og offentlige organisationer og bidrager med løsninger på samfundets store udfordringer.
Personoplysninger om borgerne indhentes og behandles som led i Digitaliseringsstyrelsens varetagelse af sine myndighedsopgaver som offentlig myndighed. Der vil derfor blive behandlet en række personoplysninger om dig, når du kontakter Digitaliseringsstyrelsen.
Denne oplysningstekst gælder kun for behandling af personoplysninger, som foregår i forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside samt eventuelle henvendelser rettet til Digitaliseringsstyrelsen. Ved behandling af personoplysninger som sker i systemer, som Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig, for henvises til de særskilte oplysningstekster.
Derudover behandler Digitaliseringsstyrelsen personoplysninger for at kunne yde den bedst mulige service som offentlig myndighed.
Når du som borger besøger Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, anvendes der cookies til statistiske formål med henblik på at skabe et overblik over, hvor mange besøgende der på hjemmesiden, og hvilke dele af hjemmesiden der besøges. Du har som bruger mulighed for at klikke ”Nej tak til cookies til statistik”, hvis du ikke ønsker dine oplysninger indsamles.
Læs mere om Digitaliseringsstyrelsens brug af cookies
For at kunne modtage Digitaliseringsstyrelsens nyhedsbrev, skal du tilmelde dig via e-mail, så nyhedsbrevet automatisk kan sendes til dig. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet og således blive slettet fra listen over modtagere.
Endelig behandler Digitaliseringsstyrelsen personoplysninger om dig i forbindelse med eventuelle henvendelser og i forbindelse med konkrete sager som behandles hos Digitaliseringsstyrelsen. Når du skriver til os, vil din henvendelse og dine personoplysninger, blive registreret i vores elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem.
Hvis du som borger har en konkret sag hos Digitaliseringsstyrelsen, vil der blandt andet blive indsamlet oplysninger i form af navn, adresse, og eventuelt CPR-nummer samt oplysninger om den konkrete henvendelse. Alle dokumenter på sagen vil være omfattet af offentligheds- og forvaltningsloven, herunder reglerne om aktindsigt.
I forbindelse med henvendelser vil Digitaliseringsstyrelsen behandle dit navn, e-mail og de personoplysninger, som du anfører i henvendelsen (f.eks. navnet på din arbejdsplads, såfremt det er relevant for din henvendelse). I forbindelse med tilmelding til nyhedsbrev vil Digitaliseringsstyrelsen alene behandle din e-mailadresse.
Digitaliseringsstyrelsen vil i visse tilfælde være forpligtet til at overføre oplysninger til andre offentlige myndigheder. Overførslen vil dog være begrænset til kun at være de personlige oplysninger, som behandles som led i udøvelsen af offentlig forvaltning. Vi overlader dine personoplysninger til Digitaliseringsstyrelsens databehandlere, der bistår med drift og administration af vores it-systemer.
Digitaliseringsstyrelsen opbevarer og behandler kun dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt i forhold til det fastsatte formål med behandlingen. På nogle områder er der også fastsat en nærmere lovbestemt frist for, hvor længe personoplysningerne skal opbevares. I de tilfælde er der således ved lov taget stilling til, hvor længe der er et formål med at opbevare og behandle personoplysningerne.
Når formålet med behandlingen ikke længere er til stede, vil dine personoplysninger blive slettet, anonymiseret eller overført til arkiv efter reglerne i arkivlovgivningen.
Når vi modtager dine oplysninger hos Digitaliseringsstyrelsen, træffer vi de nødvendige foranstaltninger for at de behandles sikkert. Vi har implementeret en række tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, som beskytter mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse samt fortabelse eller forringelse af oplysninger. Desuden er der lavet foranstaltninger som sikrer, at dine oplysninger ikke kommer uvedkommende til kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med databeskyttelsesforordningen.
Vær opmærksom på, at fremsendelse af almindelig e-mail til Digitaliseringsstyrelsen ikke sker krypteret. Du bør derfor bruge Digital Post eller anden sikker forbindelse, hvis du vil sende oplysninger, som bør beskyttes; det kunne for eksempel være oplysninger om private forhold, CPR-nummer eller lignende.
Du kan altid trække din tilmelding til et nyhedsbrev tilbage. Det kan du enten gøre ved at klikke på afmeldingslinket i bunden af et af de nyhedsbreve, du har modtaget, eller ved at vælge det eller de nyhedsbreve, du ønsker at afmelde i tilmeldingsboksen her på siden, indtaste din e-mail-adresse og trykke Frameld. Herved slettes dine personoplysninger automatisk senest 14 dage efter at frameldingen er foretaget.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
Du har en række rettigheder i forhold til den behandling af dine personoplysninger, som Digitaliseringsstyrelsen varetager.
Disse omfatter:
Såfremt Digitaliseringsstyrelsen anvender afgørelser der alene er baseret på automatisk behandling herunder profilering har du i visse tilfælde ret til ikke at blive underlagt denne behandling.
Du skal være opmærksom på, at der eksisterer undtagelser til disse rettigheder, hvorfor du ikke altid vil kunne gøre brug af alle dine rettigheder. Dette skyldes, at Digitaliseringsstyrelsen som offentlig myndighed i mange tilfælde behandler personoplysninger som led i sin myndighedsudøvelse.
Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Der henvises i den forbindelse til kontaktboksene på denne side.
Hvis du ønsker at klage over Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine personoplysninger, anbefaler vi, at du sender din klage til os.
Du har dog også mulighed for at klage direkte til Datatilsynet.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandling af dine oplysninger. Det gælder alle de personoplysninger, som behandles i forbindelse med vores rolle som offentlig myndighed og i forbindelse med styrelsens services som for eksempel nyhedsbrev.
I tilfælde af at du ønsker at kontakte Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med vores rolle som dataansvarlig eller såfremt du ønsker at gøre brug af dine rettigheder som registreret, kan det gøres ved hjælp af kontaktoplysningerne nedenfor:
3392 5200
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København K
Digitaliseringsstyrelsen har udpeget en databeskyttelsesrådgiver.
Databeskyttelsesrådgiveren kan vejlede dig om dine rettigheder i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
Digitaliseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København K, Att.: Databeskyttelsesrådgiveren
På e-mail: dpo@digst.dk
På telefon: 33 92 52 00
Ved fremsendelse af Digital Post, skal du vælge Digitaliseringsstyrelsen som modtager og skrive att. Databeskyttelsesrådgiveren i emnefeltet.
Såfremt du ønsker at kontakte databeskyttelsesrådgiveren via e-mail bedes du undlade at oplyse dit CPR-nummer eller andre følsomme/fortrolige oplysninger.