Danmark har en stærk offentlig sektor, hvor digitale løsninger er med til at gøre hverdagen lettere for borgere, virksomheder og medarbejdere. Gennem et tæt samarbejde mellem stat, kommuner og regioner har de fællesoffentlige digitaliseringsstrategier skabt fælles digitale rammer og løsninger på tværs af den offentlige sektor.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2026-2029 viderefører samarbejdet og sætter fokus på, at det skal være nemmere at få hjælp til det digitale. Digitale løsninger skal hænge bedre sammen og tilpasses borgernes livssituationer. Samtidig lægger strategien vægt på at bruge ny teknologi som kunstig intelligens på en ansvarlig måde. Målet er at understøtte løsninger, der hjælper den enkelte og samtidig frigør tid til kerneopgaverne i det offentlige. Det handler også om at sikre, at danske værdier beskyttes i en global, digital verden præget af store tech-virksomheder.
Organisering af samarbejdet
Arbejdet med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er organiseret i tre styregrupper med Partsforum, hvor staten, KL og Danske Regioner mødes på direktionsniveau, som øverste organ.
Offentlig digitalisering i Danmark har indtil videre været drevet af fem forskellige fællesoffentlige digitaliseringsstrategier.