Ansøgning om frekvenstilladelse

Her kan du læse, hvordan du ansøger om tilladelse eller kaldesignal, hvilke frekvenser der er ledige, samt hvilke frekvenser der anvendes til bestemte formål.

Ansøgning med eller uden login

Du kan ansøge via Frekvensindberetningen enten ved at logge ind med MitID eller uden login. Ansøger du uden login, er der dog nogle begrænsninger, bl.a. for hvor meget du kan se og ændre i forhold til tilladelser, du allerede har fået udstedt.

Hvilke frekvenser kan du ansøge om?

Du har mulighed for at ansøge om tilladelse til at anvende frekvenser, som allerede er ledige, i op til 3 måneder før du ønsker at få tilladelsen udstedt. Hvis der allerede er udstedt tilladelse til de frekvenser, som du ønsker en tilladelse til, kan du ansøge om frekvenserne i op til 2 år inden, den eksisterende tilladelse udløber. 

I Frekvensregisteret kan du se, hvilke frekvenser der allerede er udstedt frekvenstilladelser til. Du kan endvidere se, om der er nogle, som ønsker at overdrage deres tilladelse til en anden.

Hvad skal tilladelsen anvendes til?

Når du ansøger om en frekvenstilladelse, skal du angive, om du søger om en tilladelse til en konkret anvendelse og hvilken, eller om du søger om en tilladelse, som er tjeneste- og teknologineutral. Det kan f.eks. være, at du ønsker at ansøge om en landmobil radiotjeneste, en radiokæde/FWA eller om frekvenser til FM-radio.

Du kan i frekvensplanen se, hvilke tjenester man kan anvende de forskellige frekvenser til.

Tilladelse til en position eller et geografisk område?

Når du ansøger om en frekvenstilladelse, skal du angive, om du ønsker en tilladelse til en bestemt position (adresse), eller om du ønsker en tilladelse til et bestemt geografisk område (fladetilladelse).

Du kan bruge ”Vis kort”-funktionen i Frekvensindberetningen til at finde positionen eller det geografiske område. For så vidt angår det geografiske område har du mulighed for at vælge et område, som allerede er angivet, eller du kan selv angive et bestemt område ved at indtegne det på kortet.

Behandling af ansøgningen

Du indsender ansøgningen om en frekvenstilladelse, når du har trykket ”Indsend” i Frekvensindberetningen. Herefter modtager du en kvittering fra styrelsen med dato og klokkeslæt.

Styrelsen behandler ansøgningerne i den rækkefølge, som styrelsen modtager dem (”først til mølle-princippet”).

Styrelsen udsteder sædvanligvis tilladelser inden for 15 arbejdsdage.

Har du brug for hjælp til ansøgningen?

Hvis du brug for hjælp til din ansøgning om en frekvenstilladelse eller har andre spørgsmål i forhold til frekvenserne, kan du kontakte styrelsen.

Ledige frekvenser og udstedte tilladelser

I Frekvensregistret kan du ved en søgning se, hvilke frekvenser der er ledige, og hvem der allerede har tilladelse til at anvende, hvilke frekvenser og hvor. Du kan f.eks. søge på sendefrekvens eller adresse. Resultaterne af din søgning kan enten blive vist i en oversigt eller på et kort.

Det er muligt i Frekvensregistret at finde oplysninger om de enkelte tilladelser, bl.a. tekniske oplysninger og oplysninger om, hvorvidt indehaveren af tilladelsen planlægger at overdrage sin tilladelse til en anden.

Du kan eksportere søgeresultater fra Frekvensregistret i forskellige formater, så du kan arbejde videre i dine egne databehandlingsprogrammer. De forskellige formater er:

  • Kommasepareret fil, der kan importeres af de fleste databehandlingsprogrammer som f.eks. Excel og Access
  • PDF
  • KML

Læs mere i vejledningen til søgning i Frekvensregistret