”Indholdstakseret sms” er en betegnelse for en enkeltstående ydelse eller et abonnement, som købes via sms og betales på telefonregningen. Det kan f.eks. være en billet, et onlinespil, en sms-afstemning, deltagelse i en konkurrence eller afgivelse af en donation.
Hvis du vil du klage over, at du bliver opkrævet betaling for indholdstakserede sms’er, som du ikke har købt, kan du klage til dit teleselskab. Teleselskabet undersøger, om det aftalemæssige grundlag for opkrævningen af de indholdstakserede sms’er er i orden. Dit teleselskab behandler også klager over manglende oplysning om, at du har fortrydelsesret, eller manglende overholdelse af fortrydelsesretten.
Hvis du ikke kan blive enig med teleselskabet, kan du klage til Teleankenævnet.
Er du derimod utilfreds med indholdet af den indholdstakserede sms, f.eks. fordi den er mangelfuld, skal du klage til den virksomhed, der har leveret ydelsen. Hvis I ikke kan blive enige, kan du klage til Forbrugerklagenævnet hos Nævnenes Hus.
Leverandøren af en indholdstakseret sms er i mange tilfælde en anden end det teleselskab, som opkræver betaling for den, og det kan være svært at vide, hvem der har leveret indholdet. Hos dit teleselskab kan du få oplysninger om, hvem der har solgt dig den ydelse, du har købt via sms.
Priserne for ydelser købt via sms, herunder forskellige forbrugsbegrænsninger, er reguleret på rammeaftalen.dk.