Udbyderne må ikke bevidst reducere tjenestekvaliteten, herunder hastigheden, når du roamer i et andet EU-/EØS-land, og din udbyder skal således som udgangspunkt tilbyde dig samme kvalitet og hastighed, når du roamer i et andet EU-/EØS-land, som derhjemme.
Din udbyders mulighed for at tilbyde dig samme kvalitet og hastighed, når du roamer i et andet EU-/EØS-land, som derhjemme, afhænger dog bl.a. af, om de samme generationer af mobilkommunikationsnet og -teknologier (fx 4G eller 5G) er tilgængelige på det besøgte net. Hvis du for eksempel har adgang til 4G herhjemme, vil du som udgangspunkt også skulle kunne anvende 4G ved roaming, hvis 4G er tilgængelig på det besøgte net.
Der kan dog være forhold, der indebærer, at dette ikke muligt. Du kan derfor ikke regne med altid at have adgang til fx 5G ved roaming, hvis du har det derhjemme.
Din udbyder skal ifølge roaming-reglerne informere dig om tjenestekvaliteten på dens hjemmeside. Oplysningerne skal bl.a. inkludere årsagerne til, at der kan forekomme afvigelser mellem de oplevede hastigheder, når du roamer, og de hastigheder, som din udbyder tilbyder derhjemme.
Din udbyder skal endvidere for hvert EU-/EØS-land og pr. tilgængeligt besøgt net oplyse om de tilgængelige netværksgenerationer og -teknologier. Du vil således din udbyders hjemmeside kunne finde information om, hvilken tjenestekvalitet du kan forvente, når du rejser til et andet EU-/EØS-land.