Få alle i og omkring projektet til at forstå vigtigheden af brugervenlighedstest.
Værdien af brugervenlighedstests er måske ikke altid kendt eller anerkendt. Her kan du finde hjælp til at overbevise medlemmer i en styregruppe eller et projektteam om, hvorfor og hvordan brugervenlighedstests skaber værdi.
Hvorfor brugervenlighedstests er vigtige
Hvordan (tidlige) brugervenlighedstests sparer ressourcer
Hvilke negative konsekvenser mangel på brugervenlighedstests skaber
Hvis du oplever, at brugervenlighed bliver anset som “nice to have” sammenlignet med andre krav til it-løsningen, kan du have gavn af at kende to ISO-standarder:
ISO 9241-210 som reference for en brugercentreret udviklingsproces.
ISO 9241-11 som reference for, hvad du mener med brugervenlighed.
Vil du gerne læse mere om gevinstrealisering og business cases i staten?
Hent Økonomistyrelsens vejledning til brug af business cases i staten [PDF]
Hvis du udvikler en it-løsning uden at tænke brugervenlighed ind fra begyndelsen, risikerer du at bruge kræfter på noget, der ikke rammer plet. Hvis brugere ikke kan finde ud af at benytte hele eller dele af løsningen, skaber det frustration og i værste fald forkert brug, som resulterer i, at systemet skal gentænkes, hvilket bliver endnu dyrere på den lange bane. Måske har der endda sket skade på organisationens image og brugernes tillid til løsningen. På den måde mindsker dårlig brugervenlighed projektets gevinstrealisering.
Derfor er det afgørende fra start at afprøve, hvordan slutbrugerne kommer til at benytte it-løsningen.
Husk, det er kun en brugervenlighedstest med de rigtige brugere, der entydigt kan vise, om et design fungerer, og hvad der skal ændres for at få det til at fungere.
Dårlig brugervenlighed kan underminere en it-løsning og komme til at koste uforholdsmæssigt mange ressourcer.
Brugervenlighed er ikke blot en "nice to have," men bør være en naturligt integreret del af projekter, der møder en eller flere brugere.
Her finder du en liste over konsekvenserne af utilstrækkelig brugervenlighed for borgere, ansatte og offentlige systemer. Du kan bruge denne liste sammen med Økonomistyrelsens model for business case i den offentlige sektor til at planlægge, hvordan du kan minimere risikoen for specifikke negative konsekvenser af dårlig brugervenlighed.
Begrundelsen for at igangsætte nye it-projekter er ofte en forventet gevinstrealisering.
Nogle ledere eller styregrupper har brug for at se, hvordan brugervenlighed påvirker it-projektets business case. Det kan konkret være, hvad brugerne og organisationen får ud af brugervenlighed i it-løsningen, eller hvad det betyder for gevinstrealisering i projektet: fx Økonomistyrelsens gevinstrealiseringsmodel.
Figuren visualiserer fire scenarier for, hvordan brugervenlighed påvirker it-projektets gevinstrealisering. En indledende investering øger udgifterne midlertidigt, men over tid forventes systemet at skabe besparelser og dermed skabe gevinstrealisering. Fx kan en selvbetjeningsløsning reducere udgifter til sagsbehandling.
Er det ideelle scenarie, hvor den nye it-løsning over tid skaber en gevinstrealisering, fx en reduktion i udgifter.
Manglende eller sen brugerinddragelse kan betyde, at investeringen, der går til at udvikle it-løsningen, bliver højere end forventet, fx hvis et delvist eller helt færdigt design skal re-designes.
I scenarie 3 udebliver gevinstrealiseringen, og organisationens udgifter er uforandrede. Fx kan manglende brugervenlighedstest føre til en it-løsning, der ikke passer til brugernes behov. Udvikler man fx en selvbetjeningsløsning, der skal reducere udgifter til sagsbehandling, men som ikke passer til brugerne behov kan brugeren forsætte med at henvende sig til en sagsbehandler frem for at anvende den nye løsning.
I scenarie 4 medfører den nye it-løsning højere driftsudgifter. Fx kan en brugergrænseflade med lav grad af brugervenlighed føre til, at brugerne laver fejl, og da skal der både bruges penge på at lave sagsbehandlingen og håndtere fejlene.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: