Med klare mål kan du definere og fokusere formålet med brugervenlighedstests.
En brugervenlighedstest er en formel leverance til et udviklingsprojekt. Med en afsluttende brugervenlighedstest testes hele it-løsningen, mens de fleste løbende tests har et mere afgrænset fokus.
Det er altid en god idé at have et fælles afklaret formål med hver brugervenlighedstest, så du sikrer, at den er relevant for projektets status. Det er også et vigtigt skridt på vejen mod at sikre opbakning til at tilpasse løsningen på baggrund af testens resultater.
Hvordan brugervenlighedstestens fokus defineres
Når du skal udvælge opgaver, der skal løses under brugervenlighedstesten, skal du vælge mellem simulerede og vidensdrevne testopgaver.
Det er en god ide at dokumentere, hvad der er fokus i brugervenlighedstesten. Det gælder både den brugervenlighed, du vil undersøge, samt hvordan det rent faktisk måles i testen. Find dit fokus ved at besvare følgende:
Det kan både være at indsamle viden om overordnede mål for brugervenlighed, altså hvor let det er at bruge it-løsningen, samt få svar på specifikke spørgsmål, som udviklingsteamet har på nuværende tidspunkt.
Formålet med testen skal helst være relevant for de overordnede målsætninger for brugervenlighed i it-udviklingsprojektet, men vil typisk være mere fokuseret.
Ideelt set bør brugervenligheden af alle funktionaliteter i it-løsningen testes. I praksis er det dog ofte nødvendigt at fokusere testens formål og prioritere de mest kritiske funktioner. For at udvælge de kritiske funktioner, kan du bruge en risikovurderingsmatrice som nedenfor.
Testopgaverne bør omfatte de funktioner, som enten er meget hyppige eller har alvorlige konsekvenser. I praksis betyder det, at du primært skal teste de opgaver, du kan placere i felterne markeret med tjek-symbol i risikomatricen.
Ved at vurdere konsekvensen undgår du kun at teste mindre kritiske opgaver, som kan være lettere for brugerne at gennemføre, men som ikke nødvendigvis afspejler systemets mest kritiske funktioner.
Lav en liste over funktionaliteter, og placér dem i matricen. Funktionaliteter, som placeres i felter med flueben, er kritiske, og det vil være en god idé at sørge for at få inkluderet dem i brugertesten.
Afgøres af, hvor ofte en funktion bruges, eller hvor mange brugere der anvender den. Jo oftere en funktion bruges eller jo flere brugere, des større er sandsynligheden for, at der kan laves fejl. Med fejl menes en ikke-intenderet handling.
Vurder hvad der sker, hvis der laves en fejl. Som hovedregel er det meget alvorligt/katastrofalt, hvis handlingen ikke kan gøres om.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på:
Effektivitet: Hvor hurtigt eller hvor mange brugere kan udføre opgaver med it-løsningen?
Produktivitet: Hvor korrekt eller præcist kan brugerne løse opgaver med it-løsningen?
Tilfredshed: Hvor tilfredse er brugerne med systemet?
Tilgængelighed: Hvor tilgængelig er it-løsningen for alle brugere, inklusive personer med funktionsnedsættelser og handicap?