Vælg den rette type testopgave til brugeren. Opgaven bør afspejle det, du ønsker at få svar på.
Overordnet set er der to typer af testopgaver: simulerede og vidensdrevne testopgaver. Hvis det er muligt at teste på et eksisterende produkt, kan brugeren udføre simulerede opgaver, hvor brugeren direkte prøver at interagere med systemet.
Hvis produktet endnu ikke er færdigt, kan brugeren udføre vidensdrevne opgave. Her kan brugeren kan ikke prøve funktionen, men kan i stedet gennem spørgsmål og svar give sit perspektiv på den påtænkte funktionalitet.
Testopgavens formål er at undersøge de målsætninger, som du har sat for testen. Testopgaverne bør omfatte de funktioner, som enten er meget hyppige eller har alvorlige konsekvenser for brugerens anvendelse af it-løsningen. Læs mere om hvordan du opstiller målsætninger.
'Simulerede testopgaver' dækker over alle de opgaver, som brugeren faktisk kan prøve i brugervenlighedstesten. Opgaverne er simulerede, fordi brugeren simulerer at bruge systemet, som en del af brugervenlighedstesten, men ikke bruger det helt præcis, som fx hvis han eller hun sad hjemme i sin egen sofa og reelt udfyldte sin årsopgørelse.
Når du skal formulere en testopgave til en deltager i en brugervenlighedstest, skal du forklare deltageren, hvad målet med opgaven er. Det er dog vigtigt, at du ikke siger noget om de handlinger, som brugeren skal udføre for at nå målet. Testopgaverne bør altså ikke være alt for specifikke. Brugerne skal selv finde ud af, hvad systemet tilbyder. I stedet for at guide dem direkte til funktioner, skal testopgaverne derfor undersøge, om brugeren kan finde de relevante funktioner på egen hånd.
For at gøre testen så realistisk som muligt, kan du præsentere opgaverne som scenarier. Disse scenarier introducerer et behov eller et mål, som brugeren skal arbejde ud fra.
Her kan du læse et godt og et dårligt eksempel på en formulering af en simuleret brugsopgave.
’Vidensdrevne opgaver’ henviser til alle opgaver, som deltagerne ikke direkte kan prøve, og derfor må forestille sig, hvordan personen trækker på sin viden.
Denne type opgaver har to formål:
Læs tre eksempler på, hvordan vidensdrevne opgaver kan opstilles.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: