NemKonto-systemet har som offentlig it-løsning været i udbud i henhold til lovgivningen, som foreskriver, at offentlige systemer løbende konkurrenceudsættes.
Digitaliseringsstyrelsen udbudte kontrakten for et nyt NemKonto-system i et nyt offentligt udbud, der blev offentliggjort den 2. september 2024 på TED (Tenders Electronic Daily). Digitaliseringsstyrelsen modtog tre tilbud den 22. oktober 2024, og efter evaluering af de tre tilbud blev det vurderet, at tilbuddet fra Netcompany havde det bedste forhold mellem pris og kvalitet. På baggrund heraf er kontrakten tildelt til Netcompany.
Kontrakten forventes indgået medio marts 2025 og har en forventet løbetid på otte år med mulighed for forlængelse.
Digitaliseringsstyrelsen offentliggjorde udbudsmaterialet for udbuddet af et nyt NemKonto-system den 20. oktober 2023.
Den 26. juni 2024 modtog Digitaliseringsstyrelsen de endelige tilbud i udbuddet af et nyt NemKonto-system. Efter evaluering og gennemgang af de modtagne tilbud konstaterede Digitaliseringsstyrelsen desværre, at alle tilbud indeholdt forbehold, som var i strid med de fastsatte krav i udbudsmaterialet. Digitaliseringsstyrelsen måtte derfor i overensstemmelse med Bilag B i udbuddets udbudsbetingelser afvise de tre tilbud som ukonditionsmæssige. Da det dermed ikke var muligt at tildele kontrakten til nogen af tilbudsgiverne, har Digitaliseringsstyrelsen den 23. august 2024 annulleret udbuddet.
Digitaliseringsstyrelsen har offentliggjort det nye udbud den 2. september 2024 på TED. Der er frist for afgivelse af tilbud på kontrakten den 11. oktober 2024 kl. 14. Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud uden forhandling med én samlet kontrakt for udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling.
Digitaliseringsstyrelsen forventer kontraktindgåelse primo 2025. Kontrakten udbydes med en forventelig løbetid på otte år.
NemKonto-systemets hovedopgaver er at registrere borgere og virksomheders NemKonti samt at gennemføre betalingsordrer for offentlige myndigheder. NemKonto-systemet modtager betalingsordren fra en offentlig myndighed, og CPR- eller CVR-nummer i betalingsordren kompletteres (tilknyttes) med et kontonummer. Herefter overføres betalingsordren til det betalingsafviklende pengeinstitut.
Derudover anvender nogle private virksomheder også NemKonto-systemet i forbindelse med udbetalinger. De private virksomheder foretager opslag med CPR-eller CVR-numre som får tilført de tilhørende kontonumre. De private virksomheder er efterfølgende selv ansvarlig for at gennemføre udbetalingerne.
NemKonto-systemet består overordnet set af fire elementer:
I tilfælde af spørgsmål til udbuddet kan NemKonto-projektet kontaktes via nynemkonto@digst.dk
Digitaliseringsstyrelsen afholdte markedsdialog i 2023. Formålet med markedsdialogen var dels at give markedet indblik i udbuddet af et nyt NemKonto-system, og dels at få kvalificeret udbudsmaterialet på baggrund af markedsaktørenes input.
Skriftlig markedsdialog vedrørende bilaget "Situationsbeskrivelse og Kundens it-miljø" i udbudsmaterialet for det nye NemKonto-system.
Hent notat om høringssvar til markedsaktørerne
Markedsdialog vedrørende udbuddet af et nyt NemKonto-system.
Hent mødereferat fra e-nettet og Systematic
Informationsmøde vedrørende udbud af NemKonto.