Udbud om udvikling, drift, vedligehold, support og videreudvikling af et nyt NemKonto-system

NemKonto-systemet skal som offentlig it-løsning i udbud i henhold til lovgivningen, som foreskriver, at offentlige systemer løbende konkurrenceudsættes.

Digitaliseringsstyrelsen iværksætter nyt offentligt udbud

Digitaliseringsstyrelsen udbyder kontrakten for et nyt NemKonto-system i et nyt offentligt udbud, der er blevet offentliggjort den 2. september 2024 på TED (Tenders Electronic Daily).

Annullering af EU-udbud (udbud offentliggjort den 20. oktober 2023) 

Digitaliseringsstyrelsen offentliggjorde udbudsmaterialet for udbuddet af et nyt NemKonto-system den 20. oktober 2023.

Den 26. juni 2024 modtog Digitaliseringsstyrelsen de endelige tilbud i udbuddet af et nyt NemKonto-system. Efter evaluering og gennemgang af de modtagne tilbud konstaterede Digitaliseringsstyrelsen desværre, at alle tilbud indeholdt forbehold, som var i strid med de fastsatte krav i udbudsmaterialet. Digitaliseringsstyrelsen måtte derfor i overensstemmelse med Bilag B i udbuddets udbudsbetingelser afvise de tre tilbud som ukonditionsmæssige. Da det dermed ikke var muligt at tildele kontrakten til nogen af tilbudsgiverne, har Digitaliseringsstyrelsen den 23. august 2024 annulleret udbuddet.

Tidshorisont for det nye udbud

Digitaliseringsstyrelsen har offentliggjort det nye udbud den 2. september 2024 på TED. Der er frist for afgivelse af tilbud på kontrakten den 11. oktober 2024 kl. 14. Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud uden forhandling med én samlet kontrakt for udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling.

Digitaliseringsstyrelsen forventer kontraktindgåelse primo 2025. Kontrakten udbydes med en forventelig løbetid på otte år.

Hvad er NemKonto-systemet?

NemKonto-systemets hovedopgaver er at registrere borgere og virksomheders NemKonti samt at gennemføre betalingsordrer for offentlige myndigheder. NemKonto-systemet modtager betalingsordren fra en offentlig myndighed, og CPR- eller CVR-nummer i betalingsordren kompletteres (tilknyttes) med et kontonummer. Herefter overføres betalingsordren til det betalingsafviklende pengeinstitut.

Derudover anvender nogle private virksomheder også NemKonto-systemet i forbindelse med udbetalinger. De private virksomheder foretager opslag med CPR-eller CVR-numre som får tilført de tilhørende kontonumre. De private virksomheder er efterfølgende selv ansvarlig for at gennemføre udbetalingerne.

NemKonto-systemet består overordnet set af fire elementer:

  1. NemKonto-registret: Et register med CPR- og CVR-numre koblet til kontooplysninger
  2. Betalingsformidling: Modtagelse af betalingsordrer, tilknytning af NemKonto til modtagne CPR- eller CVR-numre (komplettering) og afsendelse i standard bankformat
  3. Ventekonto: Håndtering af udbetalinger, som ikke kan udbetales, fordi der ikke eksisterer en NemKonto. Hvis man har et indestående på ventekontoen og i mellemtiden opretter en NemKonto, udbetales beløbet automatisk til den nyanviste NemKonto.
  4. Gældsmodregning: Når en borger eller virksomhed har gæld til det offentlige, skal nogle offentlige ydelser kunne modregnes af Gældsstyrelsen.