Nu igangsættes indkøb af det digitale coronapas
13-03-2021Udviklingen af det digitale coronapas går nu ind i næste fase. Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen sætter nu indkøbsprocessen for det digitale coronapas i gang.
Nu igangsættes indkøb og samarbejde med private leverandører om løsningen. Coronapasset skal udvikles som en brugervenlig selvstændig app, der kan dokumentere både vaccinationsstatus og testsvar fra PCR-test og kviktest, samt immunitet ved tidligere smitte. Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen udvikler appen i samarbejde med erhvervs- og kulturliv, samt andre interessenter.
Målet er, at coronapasset skal bidrage til en gradvis, forsvarlig og hensigtsmæssig genåbning i Danmark. Den konkrete anvendelse vil blandt andet afhænge af de sundhedsfaglige vurderinger. Løsningen udvikles i et partnerskab med erhvervs- og kulturlivet for at sikre, at det rammer den konkrete efterspørgsel.
Der er til arbejdet nedsat et advisory board med en rådgivende funktion bestående af repræsentanter fra Dataetisk Råd og Cybersikkerhedsrådet, samt repræsentanter for brugerne i erhvervs- og kulturlivet, som DI og DE har udpeget.
Advisory Boardet består af seks repræsentanter:
- Camilla Gregersen, formand for DM - akademisk fagforening, medlem af Dataetisk Råd
- Claus Thomsen, direktør, Divisionsforeningen
- Janne Rothmar Herrmann, professor MSO, Københavns Universitet, medlem af Dataetisk Råd
- Jacob Herbst, CTO, Dubex, medlem af Cybersikkerhedsrådet
- Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne
- Susanne Mørch Koch, adm. direktør, Tivoli
Det digitale coronapas skal være en sikker og genkendelig løsning for borgere og virksomheder og bygge på den stærke digitale infrastruktur på sundhedsområdet i Danmark. Løsningen skal desuden matche de krav, der stilles i EU.