Tilsyn med dataforordningen

Digitaliseringsstyrelsen varetager opgaven som tilsynsmyndighed i Danmark.

Alle EU-medlemslande udpeger en kompetent myndighed, som har ansvaret for at føre tilsyn med overholdelsen af dataforordningen og for at håndhæve reglerne. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som kompetent myndighed i Danmark.

Digitaliseringsstyrelsen skal være upartisk og fri fra udefrakommende indflydelse

I Digitaliseringsstyrelsen varetagelse af opgaven som tilsynsmyndighed for dataforordningen, skal styrelsen være upartisk og fri for udefrakommende indflydelse, og må hverken søge eller modtage instrukser med henblik på enkeltsager fra nogen anden offentlig myndighed eller nogen privat part. Det betyder bl.a., at digitaliseringsministeren ikke kan pålægge styrelsen at prioritere bestemte tilsynsopgaver eller at nå et bestemt resultat i en klagesag. 

Klager over overtrædelser af dataforordningen

Digitaliseringsstyrelsen behandler klage over påståede overtrædelser af dataforordningen. Enhver, som har deres sædvanlige opholdssted, arbejdssted eller forretningssted i Danmark, kan klage til Digitaliseringsstyrelsen. Det gælder både privatpersoner, foreninger, organisationer, virksomheder m.fl. Dataforordningen regulerer flere området. En klage kan f.eks. omhandle:

  • Adgang til og anvendelse af data fra forbundne produkter og relaterede tjenester  
  • Fair vilkår og rimelig godtgørelse for datadeling mellem virksomheder 
  • Urimelige kontraktvilkår vedrørende dataadgang og -anvendelse mellem virksomheder 
  • Tilrådighedsstillelse af data for offentlige myndigheder på grundlag af et ekstraordinært behov 
  • Skift mellem databehandlingstjenester (f.eks. cloud) 
  • Tredjelandes adgang til ikke-personlige oplysninger 
  • Interoperabilitetskrav 

Borgere kan klage via Digitaliseringsstyrelsens klageblanket på borger.dk

Virksomheder kan klage via Digitaliseringsstyrelsens klageblanket på virk.dk

Digitaliseringsstyrelsens beføjelser

I forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens udførelse af tilsynsopgaver kan styrelsen anmode dem, der er omfattet af dataforordningens regler, om oplysninger. Det kan f.eks. være relevant at anmode en virksomhed, som styrelsen har modtaget en klage over, om oplysninger.

Hvis Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at en person eller virksomhed har overtrådt reglerne i dataforordningen, kan styrelsen:

  • Udstede et påbud om, at et givent retsstridigt forhold skal bringes til ophør eller ændres.
  • Udtale kritik.
  • Offentliggøre afgørelser om påbud eller udtalelser om kritik, både i anonymiseret form og i ikke-anonymiseret form.