Brugerinddragelse er nøglen til digitale løsninger, der virker i praksis. Læs hvorfor det styrker kvalitet, effektivitet og tillid – og få argumenter til at overbevise ledelse og projektteams.
Hvis du oplever, at brugerinddragelse bliver anset som “nice to have” sammenlignet med andre krav til it-løsningen, kan du have gavn af at kende to ISO-standarder:
ISO 9241-210 som reference for en brugercentreret udviklingsproces.
ISO 9241-11 som reference for, hvad du mener med brugervenlighed.
Vil du gerne læse mere om gevinstrealisering og business cases i staten?
Hent Økonomistyrelsens vejledning til brug af business cases i staten [PDF]
Se hele modellen på siden gevinster ved brugervenlighedstest
Uanset hvilken erfaring og ekspertise man har, vil ens perspektiv være begrænset. Hvis der skal udvikles digitale løsninger, der møder brugernes behov, skal man derfor som udgangspunkt forstå de personer og situationer, som løsningerne skal skabe værdi for.
Det kræver, at du tidligt og løbende vurderer konsekvenserne af digitaliseringsindsatser og designvalg. Inddragelse af brugere – ikke mindst dem, der ikke ligner flertallet – er et greb til at sikre løsninger, som flest muligt kan bruge.
Brugerinddragelse er en investering i løsninger, der møder brugernes behov. Hvis du tidligt forstår brugernes behov og udfordringer, minimeres risikoen for, at drifts- og supportopgaver bliver større end forventet. Jo tidligere man kender til problemerne, jo billigere er de at løse.
Underbyg dine argumenter ved at henvise til lovgivning og regler samt til principper for god it-udvikling.