Brug metoden til at få en umiddelbar indsigt i, hvordan jeres målgruppe forstår en service eller digital løsning, hvor der er udfordringer og potentiale for forbedring.
En tænke højt test kan hjælpe jer til at lægge mærke til detaljer og til at få sat ord på de handlinger, man ellers ikke ville prioritere at tale om. Det er en metode, der går ud på at få en anden til at ’fortælle mig, hvad du gør’ ved at sætte ord på handlinger og dermed vise opmærksomheder, fx i præsentationen af en skitse til en digital løsning eller ved at besøge og kommentere brugen af en hjemmeside.
Kombinér gerne metoden med fx kvalitative interviews, deltagerobservation eller prototyper. Metodens omfang afhænger af den service eller løsning, brugeren bliver bedt om at gennemgå.
Notér temaerne I gerne vil omkring i testen og brug dem som afsæt for at formulere scenarier for brug af en digital løsning. Fx i forhold til forskellige hverdagssituationer, i relation til andre digitale løsninger, sammen med andre, etc.
Forud for udviklingen af en ny hjemmeside kan det fx give værdifuld indsigt at lade brugeren beskrive sin brug af den eksisterende hjemmeside. Eller måske I har en prototype på en fremtidig løsning, som kan testes.
Beslut jer for, hvor I møder brugeren. Har det værdi at møde brugeren i deres hjem eller på deres arbejdsplads? Eller kan testen gennemføres online? I så fald findes der platforme til formålet.
I kan med fordel overveje at tænke i en opsætning, hvor det er tydligt at se og optage, hvad brugeren foretager sig. Hvis testen foregår på en hjemmeside, så optag eventuelt en skærmdeling.
Hvis I gennemfører testen i forbindelse med et kvalitativt interview, kan I fx bede brugeren om at gå hen til den del af et hjem eller det sted, hvor handlingen udspiller sig. Bed da brugeren gengive en rutine eller typisk adfærd for at fremme refleksionen og sproget for, hvad brugeren gør i forbindelse med brug af løsningen.
Hold fokus på konkrete scenarier fra spørgeguiden, og bed brugeren udføre en bestemt handling i relation til scenariet. Det er vigtigt for værdien af testen, at situationen bliver så konkret som mulig.
Spørg ind til handlinger, bed om forklaringer under eller efter udførelse af en konkret handling. ”Nu gjorde du det, kan du forklare, hvad du tænkte dér?” Notér, hvordan brugeren interagerer med den digitale løsning eller service - særligt de dele, som I er ekstra nysgerrige på. Overser de en bestemt funktion? Er de hurtige til at trykke på en knap, inden de orienterer sig om, hvad den gør?
Mens I stadig kan huske detaljer omkring, hvor brugeren stoppede op, blev forvirret, blev hjulpet, osv. I tænke højt testen er detaljer som disse meget værdifulde.
Gennemse jeres noter og læg både mærke til, hvad der blev sagt, men også hvad der ikke blev sagt, og hvad brugeren ikke lagde mærke til. Det kan fortælle, hvor der er værdi i at udvikle nye løsninger.
Del jeres læring med relevante kollegaer og samarbejdspartnere, der ikke har overværet testen. Hvis testen indgår i et større projekt, kan I tage resultaterne med i den videre analyseproces og eventuelt indgå i en mønstergenkendelse.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Når I udvikler scenarier, er det vigtigt, at I sætter jer i brugerens sted. Tænk i, hvilke situationer brugeren skal bruge løsningen i, og overvej, hvilke funktioner det er interessant for jer at vide mere om.
Gennemtænk, hvad I gerne vil have brugeren til at udfolde. Bed brugeren om at vise, hvordan de vil udføre de handlinger. Skriv gerne ned undervejs, hvis I ser brugeren gøre noget interessant, som de ikke selv kommenterer på. Tag om muligt billeder undervejs, eller optag hele sessionen på video.
Vær afventende, og giv brugeren tid til at prøve selv at finde en løsning, hvis der opstår udfordringer med at løse et scenarie. Der er værdifuld viden i måden, brugeren intuitivt løser et problem. Hvis I spørger ind til motivationer for handling for tidligt, kan I påvirke adfærden. Giv dog en ledetråd, hvis brugeren sidder fast.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk