I sidste uge vedtog Folketinget en ny lov om nemkonto. Fra d. 1. juli 2025 vil der gælde nye regler.
Med NemKonto-systemet kan offentlige udbetalere sikkert og effektivt gennemføre udbetalinger af løn, overskydende skat, SU, kontanthjælp, pension og lignende til både borgere og virksomheder.
Systemet har været i drift siden 2005, og den tekniske platform skal nu moderniseres. I den forbindelse opdateres reglerne om NemKonto i en ny hovedlov og fire bekendtgørelser.
NemKontoen er den konto, borgere og virksomheder udpeger til at modtage betalinger fra offentlige myndigheder. Med den nye lov kan borgere og virksomheder nu også udpege konti i betalings- og e-pengeinstitutter som NemKonti.
De fleste regler videreføres, som vi kender dem i dag. Borgere og virksomheder skal fortsat så vidt muligt anvise en NemKonto, som offentlige myndigheder kan udbetale til. De offentlige myndigheder skal bruge NemKonto-systemet til at udbetale offentlige ydelser og udbetale på en anden måde, hvis borgeren eller virksomheden ikke har en NemKonto. Derudover kan private virksomheder også fremover anvende NemKonto-systemet.
Det nye NemKonto-system vil ikke medføre ændringer for borgere. Allerede anviste NemKonti vil automatisk blive overført til det nye NemKonto-system.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.