Digitaliseringsstyrelsen undersøger, hvordan en række teleselskaber har håndteret deres værn mod SMS-svindel. Tilsynet skal belyse, hvordan selskaberne har brugt deres adgang til SMS-beskeder, og om ansatte har læst SMS-beskeder i et omfang, der er i strid med teleloven.
Digitaliseringsstyrelsen har udsendt høringsskrivelser til fire teleselskaber. Det sker som led i tilsynet med telesektoren for at undersøge, hvordan et værn mod SMS-svindel har været brugt.
Styrelsen vil blandt andet undersøge, hvordan SMS’erne har været filtreret og lagret, hvad omfanget har været, og hvor mange medarbejdere i selskaberne, der har haft adgang til at læse SMS’erne.
Filtret for masseudsendte SMS’er har været brugt i første halvår af 2025. Selskaberne er efter det oplyste stoppet med at bruge SMS-filtret før sommerferien.
Digitaliseringsstyrelsen blev den 25. august 2025 bekendt med, at teleselskaberne har stoppet med at bruge et sms-filter, blandt andet fordi løsningen kun fungerer med menneskelig involvering. Styrelsen kontaktede dagen efter Teleindustrien med anmodning om, at branchen redegjorde for udviklingen i sagen.
Teleindustrien og en række teleselskaber oplyste på et møde den 12. september 2025, at en effektiv filtrering forudsætter lagring af SMS-beskeder og en vis involvering af betroede medarbejdere. Den 24. september 2025 modtog Digitaliseringsstyrelsen en kopi af Teleindustriens redegørelse til Digitaliseringsministeren.
Styrelsen undersøger, hvad oplysningerne giver anledning til og beder fire teleselskaber om en række konkrete oplysninger i sagen.
Er du journalist og har et spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060. Du kan også sende en e-mail til presse@digst.dk
Digitaliseringsstyrelsen har kompetence til at føre tilsyn med telelovens §§ 7-9. De omhandler persondatasikkerhed i den elektroniske kommunikations-sektor. I denne sammenhæng er styrelsen en uafhængig myndighed.