En målgruppe er en gruppe brugere, som på baggrund af en række karakteristiske fællestræk eller egenskaber kan inddeles i relevante målgrupper.
Det er vigtigt at overveje brugernes viden og færdigheder, når du definerer it-løsningens målgruppe. Det påvirker, hvordan brugerne interagerer med løsningen og dermed brugervenligheden.
Andre ord for begrebet ’målgrupper’ er blandt andet brugergrupper, brugerprofiler, segmenter og personaer.
Hvordan du afklarer målgruppen
I de seks principper for digital inklusion kan du lære mere om hvordan du designer inkluderende løsninger. Find cases og støtte til at omsætte principperne i praksis.
Her kan du læse et eksempel fra Danmarks Statistisk, der i forbindelse med deres online løsning 'Danmarks Datavindue' har defineret en række målgrupper, der anvendes, når de brugertester deres løsninger:
En brugervenlighedstest vurderer, om et design fungerer for en specifik målgruppe. Derfor er det vigtigt at afklare, hvilke målgrupper testen skal omfatte, og hvordan du kan rekruttere dem.
Hvis din organisation ikke har analyseret jeres brugergrupper, kan du lade dig inspirere af andre. Fx har Digitaliseringsstyrelsen udarbejdet otte personaer, der kan bruges til at analysere en given servicerejse, og til at vurdere hvordan den opleves og anvendes af en eller flere af personaerne. Gå til inklusionspersonaerne og hent de otte personaer som PDF.
Alternativt kan du bruge følgende spørgsmål ved definition af målgruppen:
Der er ofte forskel på, hvordan målgruppen på borgerrettede løsninger og på de virksomhedsrettede løsninger defineres.
På løsninger målrettet borgerne er det typisk den almindelige borger, løsningen er henvendt til, og der sondres i mindre grad mellem fx professionelle højfrekvente brugere og lavfrekvente brugere af løsningen.
Professionelle højfrekvente brugere og lavfrekvente brugere af løsningen vil ofte være relevant, når målgruppen til virksomhedsrettede løsninger beskrives, ligesom det ofte vil være relevant at arbejde med virksomhedsstørrelse og branchekode.
Er der mere end én målgruppe? Hvis ja, så tænk over, hvad der karakteriserer målgrupperne.
Herunder:
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: