MinVirksomhed – Lettere indberetning til det offentlige
Som en del af aftalen om Danmarks Digitaliseringsstrategi 2024-2027 er det aftalt at undersøge, hvordan virksomhedernes byrder ved indberetninger til det offentlige kan lettes. Initiativet går under navnet ”MinVirksomhed”. På baggrund af bl.a. en kortlægning af virksomhedernes indberetninger skal der udarbejdes løsningsforslag til fremtidens indberetninger.
Når virksomheder indberetter oplysninger til det offentlige er det bl.a. grundlag for myndighedernes opgaveløsning eller vigtig statistik. Men indberetningerne kræver også tid, som går fra virksomhedernes kerneforretning. Den byrde som virksomhederne oplever kan både ligge i selve indberetningen, men også i det at forstå, hvad der skal indberettes, og fremskaffe oplysningerne.
I Danmark findes der næsten 300.000 små og mellemstore virksomheder, fordelt på omkring 700 forskellige branchekoder. Afhængigt af virksomhedernes størrelse og branche skal de indberette forskellige data til flere forskellige myndigheder, som ofte har hver sin indberetningsløsning.