Som en del af aftalen om Danmarks Digitaliseringsstrategi 2024-2027 er det aftalt at undersøge, hvordan virksomhedernes byrder ved indberetninger til det offentlige kan lettes. Initiativet går under navnet ”MinVirksomhed”. På baggrund af bl.a. en kortlægning af virksomhedernes indberetninger udarbejdes aktuelt løsningsforslag til fremtidens indberetninger.
Når virksomheder indberetter oplysninger til det offentlige, er det bl.a. grundlag for myndighedernes opgaveløsning, udbetaling af ydelser eller vigtig statistik. Men indberetningerne kræver også tid, som går fra virksomhedernes kerneforretning. Den byrde, som virksomhederne oplever, kan både ligge i selve indberetningen, men også i det at forstå, hvad der skal indberettes og fremskaffe oplysningerne.
I Danmark findes der mere end 400.000 virksomheder, hvoraf mere end 99 pct. er små eller mellemstore virksomheder fordelt på over 700 forskellige branchekoder. Afhængigt af virksomhedernes størrelse og branche skal de indberette forskellige data til flere forskellige myndigheder, som ofte har hver sin indberetningsløsning.
Det skal være let som virksomhed i Danmark at ordne sine ærinder og forpligtelser med det offentlige. Der foretages blandt andet en afdækning af indberetningerne på baggrund af ønsker fra erhvervslivet, herunder ift. hvilke der kan sammentænkes på tværs af myndigheder og hvilke, der kan automatiseres ved digitalisering i virksomhederne.
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet en kortlægning af virksomheders indberetninger til statslige myndigheder. Kortlægningens resultater vil blive anvendt i Digitaliseringsstyrelsens videre arbejde med tiltag, der kan lette virksomhedernes byrder ved at indberette oplysninger.
På baggrund af indsigter fra kortlægningen udvælges løbende en række indberetningsområder, hvor der gennemføres deep dives med henblik på at afsøge mulige løsningsforslag, der kan skabe byrdelettelser for virksomhederne. Der kigges i løsningsforslagene så vidt muligt på tværs af flere indberetninger. Områderne udvælges med udgangspunkt i, hvor der vurderes at være størst effektiviseringspotentiale for virksomheder og myndigheder.
For at sikre, at opgaverne belyses både fra et virksomheds- og et myndighedsperspektiv, er der nedsat en styregruppe bestående af erhvervsorganisationer og myndigheder med erfaring med indberetninger fra virksomheder. Styregruppen består af repræsentanter fra Digitaliseringsstyrelsen (formand), Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMVdanmark, Danmarks Statistik og Erhvervsstyrelsen.
Styregruppen for MinVirksomhed blev nedsat i april 2024 og afslutter sit arbejde inden udgangen af december 2026.
Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for udarbejdelse af leverancerne i projektet.
Læs mere om de første igangsatte deep dives her: