Digitalt Samtykke er en ny it-løsning, som blev sat i drift i juni 2025. Med Digitalt Samtykke kan myndigheder anmode borgere om samtykke sikkert, digitalt og ensartet.
Borgere bliver i forskellige sammenhænge bedt om at give samtykke til en myndighed, for eksempel ved behandling af en sag, eller hvis deres personoplysninger skal udleveres til en anden myndighed eller privat aktør.
Det kan være svært for medarbejdere i offentlige myndigheder at indhente og håndtere samtykker i dag. Afgivelsen foregår ofte på papir, mundtligt eller i flere forskellige digitale systemer. Samtidig kan det være svært for borgeren at gennemskue, hvorfor de skal afgive samtykke, og hvad de tidligere har givet samtykke til. Det kan også være vanskeligt at tilbagekalde et samtykke, som borgeren ikke længere ønsker at give.
Med Digitalt Samtykke kan medarbejdere i de tilsluttede myndigheder anmode borgere om samtykke sikkert, digitalt og ensartet.
Borgere kan logge på Digitalt Samtykke med deres MitID og besvare anmodninger om samtykke fra myndigheder og få et overblik over de samtykker, de har taget stilling til i løsningen. Borgere har også mulighed for nemt at tilbagekalde et samtykke, hvis de ønsker det.
Hvis en borger har svært ved det digitale, har Digitalt Samtykke også indbyggede funktioner, der gør det muligt for medarbejdere i myndighederne at hjælpe borgeren med at tage stilling til en anmodning om samtykke eller tilbagekalde et samtykke.
Digitalt Samtykke er et fællesoffentligt initiativ. Løsningen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Københavns Kommune, Odense Kommune og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i Skatteforvaltningen. De tre myndigheder er de første anvendere af Digitalt Samtykke.
Øget anvendelse af Digitalt Samtykke er et initiativ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2026-2029. Som led i den fremadrettede indsats skal løsningen udbredes bredt i den offentlige sektor.
Kontakt Digitaliseringsstyrelsen, hvis du har spørgsmål om Digitalt Samtykke.