Har du spørgsmål til den danske implementering af SDG-forordning, er du velkommen til at kontakte Digitaliseringsstyrelsens SDG-team
E-mail: sdg@digst.dk
EU-forordningen om Single Digital Gateway (SDG-forordningen) har til formål at gøre det lettere for EU-borgere og -virksomheder (herefter EU-brugere) at søge information og betjene sig selv digitalt på det indre marked. SDG-forordningen skal implementeres af de myndigheder, der har ansvaret for forvaltningsområderne nævnt i Forordningen. Digitaliseringsstyrelsen koordinerer den nationale implementering.
1. At stille relevant information, som anført i Forordningen, til rådighed for EU-borgere og -virksomheder
2. At sikre adgang til bistands- og problemløsningstjenester, som anført i Forordningen
3. At sikre adgang for EU-borgere og -virksomheder til selvbetjeningsløsninger inden for de i forordningen udvalgte livsbegivenheder, herunder at implementere Forordningens krav om automatisk udveksling af dokumentation mellem myndigheder og relevante registre i medlemsstaterne
4. At gøre øvrige eksisterende selvbetjeningsløsninger med relevans for det indre marked tilgængelige for EU-borgere og -virksomheder
Forordningen stiller krav til information, selvbetjeningsløsninger og deling af dokumentation på et bredt udvalg af forvaltningsområder, der er relevante for borgere og virksomheder, anført i Forordningens to bilag. Det drejer sig fx om rejser inden for EU, arbejde og pension, forbrugerrettigheder, skatter og afgifter, ansættelsesvilkår mv., hvortil der er beskrevet særlige procedurer (selvbetjeningsløsninger), som Danmark skal stille til rådighed for EU-brugere. I Danmark er det de enkelte myndigheder, der skal vurdere, hvilke informationer og allerede eksisterende selvbetjeningsløsninger der er omfattet af forordningen, og som dermed skal gøres tilgængelige for EU-brugere.