Denne information om MitID prismodellen er relevant for private tjenesteudbydere, som tilbyder login med MitID til deres brugere.
En tjenesteudbyder betaler pr. autentifikationsanmodning, som sker hver gang en bruger logger ind med MitID, fx til netbank, Skat eller Digital Post. Denne betaling omtales samlet som autentifikationsanmodningspris (AAP).
APP’en betales af MitID-brokerne på vegne af tjenesteudbyderne og prisen fastsættes bl.a. ud fra det forventede antal af autentifikationsanmodninger over det kommende år og forventede antal distribuerede fysiske identifikationsmidler for det kommende år.
MitID oplyser én gang årligt det forventede antal autentifikationsanmodninger for det kommende år, og prisen efterreguleres med tilbagevirkende kraft én gang årligt.
Brokerne tilrettelægger selv deres forretningsmodel, og kan justere deres priser til tjenesteudbydere, afhængigt af hvilke ekstra services de tilbyder.
Prismodellen for MitID er valgt på baggrund af en række konkurrencemæssige hensyn. Herunder sikrer MitID prismodellen:
Brokerne betaler på vegne af tjenesteudbyderne AAP til MitID leverandøren. Det er således brokernes egen prismodel over for tjenesteudbyderne, der fastsætter, hvad tjenesteudbyderne skal betale til brokerne. Dog består prisenn for autentifikationsanmodninger af følgende to elementer:
Der opkræves også et udviklingsbidrag hos brokeren ved autentifikationsanmodninger fra tjenesteudbydere, som ikke er en del af Partnerskabet for MitID, og som derfor ikke er med til at finansiere udvikling og forvaltning af MitID. Dette bidrag sikrer, at brokerne dækker en retmæssig andel af udviklings- og forvaltningsomkostninger i MitID.
Samlet transaktionsmængde for alle transaktioner i MitID pr. år er afgørende for AAP’en. Autentifikationsanmodningen er variabel og afhænger af fire faktorer:
AAP oplyses årligt på sitet: mitid.dk/broker hvor der også findes anden relevant information til brokere.