Forordningen om gigabitinfrastruktur

Her kan du kortfattet læse om forordningen om gigabitinfrastruktur (GIA). Du kan også læse, hvad der gælder i perioden fra den 12. november 2025 og indtil den supplerende lov er vedtaget og træder i kraft.

Europa-Kommissionen ønsker hurtigt bredbånd og god mobildækning i hele EU med denne forordning. Formålet er at lette og skabe incitamenter for en nemmere og billigere etablering af net med meget høj kapacitet (VHC-net), fx fiber og 5G. Det sker ved en række foranstaltninger, der har til formål fx at fremme fælles udnyttelse af eksisterende fysisk infrastruktur og at muliggøre en mere effektiv etablering af ny fysisk infrastruktur. Fysisk infrastruktur omfatter bl.a. telemaster, kabelføringsrør m.v., men også en lang række andre infrastrukturelementer såsom elmaster, lygtepæle og visse bygninger, hvorpå der kan opsættes antenner.

GIA afløser det tidligere infrastrukturdirektiv fra 2014, og regler i direktivet videreføres i vidt omfang i forordningen, men der er også nye regler, og dem kan I læse mere om nedenfor.

Fra den 12. november 2025 finder størstedelen af forordningen om gigabitinfrastruktur (GIA) anvendelse i EU’s medlemsstater.

Der er to sæt regler i GIA, der gælder fra senere datoer:

  • Reglerne om krav om bygningsintern fysisk infrastruktur (artikel 10, stk. 1-3) finder anvendelse fra den 12. februar 2026.
  • En række regler, der kan forudsætte nye eller tilpassede IT-systemer eller hjemmesider (artikel 4, stk. 3, artikel 6, stk. 1, artikel 7, stk. 2 og 3, og artikel 12, stk. 1-3), finder anvendelse fra den 12. maj 2026.

Hvad betyder GIA for tilladelsesprocedurer for myndighederne og teleoperatørerne?

GIA fastsætter krav til en mere effektiv sagsbehandling og indeholder nye særlige regler for proceduren for sagsbehandling af ansøgninger om anlægstilladelser (grave-, bygge-, landzonetilladelser, dispensationer m.v.) i de tilfælde, hvor ansøgningerne handler om etablering af teleinfrastruktur (telemaster, bredbåndskabler m.v.). GIA fastsætter også krav om, at tilladelsesudstedende myndigheder stiller digitale løsninger til rådighed til brug for elektronisk indgivelse af ansøgninger om tilladelser. Disse digitale løsninger er kun et krav i GIA for ansøgninger om etablering af teleinfrastruktur, men den samme digitale løsning må gerne kunne bruges af alle andre ansøgere.

Indførelsen af forordningen har derfor betydning for håndteringen af ansøgninger om anlægstilladelse i kommuner og statslige myndigheder. Det kan betyde ændringer i sagsbehandling og af it-systemer eller hjemmesider.

Overgangsperioden mellem GIA og ny teleinfrastrukturlov

GIA påvirker, hvordan masteloven og graveloven samt telelovens § 60 a skal fortolkes fra den 12. november 2025. Dansk ret tilpasses til forordningen med et lovforslag, der samler disse tre regelsæt, og som har været i offentlig høring fra d. 22. september til 21. oktober 2025. Her kan du kortfattet læse om, hvad der gælder fra den 12. november 2025 og indtil den supplerende lov er vedtaget og træder i kraft. Loven forventes p.t. at træde i kraft d. 12. maj 2026.

Fra den 12. november og indtil den nye lov træder i kraft gælder navnlig følgende:

  • Nye regler om pris og vilkår for adgang til de fleste eksisterende master, bygninger m.v.: Reglerne om adgang til eksisterende master og anden fysisk infrastruktur følger i vidt omfang af artikel 3 i forordningen om gigabitinfrastruktur. Det gælder bl.a. reglerne om nærmere vilkår og priser i artikel 3, stk. 4, som erstatter telelovens § 60 a for alle andre offentligt ejede arealer end jordarealer (fx plads på bygninger, tage og skorstene). Artikel 3 gælder for al fysisk infrastruktur ejet af netoperatører og offentlige organer. Mastelejebekendtgørelsen med en prissætningsmetode for jordarealer vil dog fortsat gælde, som den er, fordi jordarealer ikke er omfattet af artikel 3. 
  • Fortsat adgang til alle master for alle frekvensbrugere: Mastelovens § 2 gælder fortsat der, hvor artikel 3 i GIA ikke sikrer adgang. Det betyder bl.a., at andre frekvensbrugere end operatører (fx radio- og tv-virksomheder eller radioamatører) fortsat kan få adgang til eksisterende master. Her gælder reglerne i artikel 3, stk. 4, i GIA ikke.
  • Fortsat adgang til opsætning af antennesystemer på private bygninger m.v.: Mastelovens § 10 gælder fortsat for de høje konstruktioner, der ikke er omfattet af artikel 3 i GIA. Derfor er der fx fortsat adgang til at opsætte antennesystemer på etagebyggeri ejet af andre end netoperatører og offentlige organer. Her gælder reglerne i artikel 3, stk. 4, i GIA ikke.
  • Nye sagsbehandlingsregler – tidsfrister for afgørelser og stiltiende tilladelse: Artikel 7, stk. 5, og artikel 8, stk. 1, finder anvendelse fra d. 12. november 2025. Det betyder, at ansøgninger om tilladelser til etablering af teleinfrastruktur som udgangspunkt skal afgøres inden for fire måneder. Ved fristoverskridelse anses tilladelsen for givet stiltiende. Det sidstnævnte forventes sat ud af kraft med § 41 i forslaget til teleinfrastrukturlov. Fra den 12. november 2025 til lovens forventede ikrafttræden den 12. maj 2026, vil GIA’s bestemmelse om stiltiende tilladelse gælde. Den omfatter alene ansøgninger om etablering af teleinfrastruktur og ikke øvrige typer anlæg.
  • Disse regler i masteloven og graveloven gælder uændret (ikke udtømmende): I masteloven berøres bl.a. §§ 8, 14 a, 15 og 16 ikke af GIA og gælder derfor uændret. Dette er i tillæg til ovenstående vedr. §§ 2 og 10 og er ikke udtømmende, idet en række andre bestemmelser ligeledes fortsat gælder helt eller delvist. Gravelovens §§ 1-9 berøres ikke af GIA og gælder derfor uændret.
  • Krav om bygningsintern fysisk infrastruktur: Graveloven gælder frem til 12. februar 2026. Artikel 10, stk. 1-3, i forordningen finder først anvendelse fra 12. februar 2026. Derfor gælder gravelovens § 9 i med tilhørende bekendtgørelse uændret frem til da.
  • Regler med kobling til IT-systemer gælder først fra 12. maj. Artikel 4, stk. 3, artikel 6, stk. 1, artikel 7, stk. 2 og 3, og artikel 12, stk. 1, 2 og 3, i forordningen finder først anvendelse fra 12. maj 2026. I forhold til artikel 4 forventes der foretaget en cost-benefit-analyse som beskrevet i artikel 4, stk. 7, litra b, for at sikre, at kravene om at stille oplysninger om infrastruktur til rådighed ikke medfører uforholdsmæssige byrder.
  • Generelt forbliver gældende bekendtgørelser til reglerne i kraft, idet de dog skal fortolkes i overensstemmelse med GIA. Bekendtgørelserne om bl.a. mastedatabasen, masteleje, nedlægningsdybder og erstatningsansvar for telekabler, samhusning m.v. berøres dog ikke af GIA.