Reglerne i dataforordningen

Dataforordningens formål er at fremme adgangen til og anvendelsen af data, samt at sikre retfærdighed i fordelingen af den værdi, der kommer fra data.

På denne side kan du læse mere om dataforordningen og dens implementering. Siden bliver løbende opdateret.

Baggrund og formål med dataforordningen

Dataforordningen (også kendt som Data Act) blev vedtaget den 13. december 2023, og de fleste dele af forordningen finder anvendelse fra den 12. september 2025.

Dataforordningen udgør et led i den europæiske datastrategi og skal bidrage til oprettelsen af et indre marked for data. Forordningens regler gælder derfor på tværs af sektorer.

Formålet med dataforordningen er at styrke dataøkonomien i EU og fremme et konkurrencedygtigt datamarked. Dette skal ske ved, at data gøres mere tilgængelige og anvendelige samt ved, at datadreven innovation fremmes.

Forordningen har også til formål at sikre retfærdighed i fordelingen af den værdi, som kommer fra data blandt de forskellige aktører i dataøkonomien. Dataforordningen tilstræber samtidig at beskytte interesserne hos dem, som investerer i teknologier, der genererer data.

Dataforordningens regler skal bl.a.:

  • sikre bedre adgang til data for forbrugere og virksomheder
  • adressere techgiganters datamonopol
  • sikre, at offentlige myndigheder kan anvende virksomhedsdata i tilfælde af et ekstraordinært behov

Hvad omfatter dataforordningen?

Dataforordningen giver rettigheder og forpligtelser til en række aktører, som bl.a. kan være virksomheder, privatpersoner og offentlige myndigheder.

Reglerne i dataforordningen dækker forskellige produkter/tjenester og situationer. Overordnet er dataforordningen delt ind i disse emner:

Hvornår finder reglerne anvendelse?

Dataforordningen finder anvendelse fra den 12. september 2025. Enkelte bestemmelser finder dog anvendelse på et senere tidspunkt. De nærmere anvendelsesdatoer vil fremgå under de enkelte emner.

Samspil med andre regler

Dataforordningen spiller sammen med en række regler i anden lovgivning, og det er derfor også en god idé at orientere sig i disse regler. 

Hvis man eksempelvis er forpligtet til at dele data fra et forbundet produkt eller en relateret tjeneste, er det bl.a. vigtigt at være opmærksom på databeskyttelsesreglerne, hvis der er data, der udgør personoplysninger, og regler om ophavsret, hvis der er data, der er beskyttet af intellektuelle ejendomsrettigheder.