NIS 2-loven trådte i kraft den 1. juli 2025 og medfører forpligtelser for omfattede enheder og myndigheder, herunder:
1) Registrering af enheden på Virk.dk's registreringsløsning,
2) Særlige krav til enhedernes ledelse,
3) Rapportering af væsentlige hændelser på Virk.dk's hjemmeside,
4) Implementering af cybersikkerhedsforanstaltninger.
På Styrelsen for Samfundssikkerheds hjemmeside finder du vejledninger i de ovenstående forpligtelser:
Digitaliseringsstyrelsen er kompetent myndighed til at føre tilsyn med den digitale sektors efterlevelse af NIS 2-loven. Hvis man vurderer, at ens enhed ikke hører under den digitale sektor, henvises derfor til Styrelsen for Samfundssikkerhed og øvrige relevante sektoransvarlige myndigheder.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab koordinerer implementeringen af NIS 2 i Danmark, mens de sektoransvarlige myndigheder, herunder Digitaliseringsstyrelsen, sikrer overholdelse af kravene inden for deres respektive sektorer.
På nedenstående side kan du danne dig et overblik over de forskellige regelsæt, der er relevant at kende til i forhold til NIS 2.
Hvis du har spørgsmål om NIS 2 for enheder, der leverer digitale tjenester, kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsen på NIS2@digst.dk.
For spørgsmål, der ikke vedrører enheder under den digitale sektor, henvises til Styrelsen for Samfundssikkerheds hjemmeside.