Monitorering og tilsyn

Digitaliseringsstyrelsen monitorerer og fører tilsyn med myndigheders og offentligretlige organers overholdelse af webtilgængelighedsloven.

Monitorering

Digitaliseringsstyrelsen gennemfører en række forenklede og dybdegående monitoreringer af websteders og mobilapplikationers tilgængelighed.

Forenklede monitoreringer er automatiske tests af websteder på et bredt udsnit af websider, hvor dybdegående monitoreringer er manuelle evalueringer af udvalgte områder på webstedet eller i mobilapplikationen.

På baggrund af monitoreringsresultaterne kan Digitaliseringsstyrelsen iværksætte et tilsyn om manglende overholdelse af webtilgængelighedslovens krav.

Digitaliseringsstyrelsen udfører årligt:

  • 255 forenklede monitoreringer af websteder
  • 23 dybdegående monitoreringer af websteder
  • 12 dybdegående monitoreringer af mobilapplikationer

Læs mere om:

Forenklede monitoreringer

Dybdegående monitoreringer

Stikprøve

Websteder og mobilapplikationer udvælges til monitorering dels repræsentativt og dels risikobaseret.

Repræsentativiteten sikres ved spredning på tværs af forvaltningsniveau (stat, kommune, region), på forskellige serviceområder/tjenester (fx sundhed og transport) og på geografi.

For at sikre en risikobaseret udvælgelse indhenter Digitaliseringsstyrelsen løbende feedback på udvælgelse og stikprøvesammensætning hos relevante interesseorganisationer. Digitaliseringsstyrelsen inddrager også konkrete henvendelser, hvor borgere har anmeldt ikke-tilgængeligt indhold til Digitaliseringsstyrelsen.

Score og overholdelse

Som resultat af en forenklet eller dybdegående monitorering tildeles webstedet eller mobilapplikationen en monitoreringsscore, der afspejler hvor mange tilgængelighedsproblemer, der er fundet ved en monitorering.

Scoren 0 gives i en løsning, hvor der ingen fejl er fundet, mens der gives fejlpoint hver gang et tilgængelighedskrav fejler.

Digitaliseringsstyrelsen inddeler overholdelsesstatus af standardens tilgængelighedskrav i tre kategorier:

  • Webstedet/mobilapplikationen overholder loven fuldt ud [0-20 point]
  • Webstedet/mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav) [21-100 point]
  • Webstedet/mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav) [>100 point]

Læs mere om beregning af monitoreringsscoren

Tilsyn

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med:

  • om myndigheder og offentligretlige organers websteder og mobilapplikationer er ”opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste”, jf. webtilgængelighedslovens § 3, stk. 1. 
    Opfyldelse af dette kræver, at webstedet eller mobilapplikationen overholder kravene i den harmoniserede europæiske standard EN 301 549.
  • om myndigheder og offentligretlige organer har været berettiget til at undtage indhold ud fra en begrundelse om uforholdsmæssig stor byrde, jf. webtilgængelighedslovens § 3, stk. 2
  • om tilgængelighedserklæringen er ajourført, detaljeret, udtømmende, klar og korrekt offentliggjort, jf. webtilgængelighedslovens § 4, stk. 1 og 2, samt regler fastsat i medfør af stk. 3

Af webtilgængelighedslovens § 6, stk. 4 fremgår tre mulige påbud. Digitaliseringsstyrelsen kan således give påbud om, at myndigheden eller det offentligretlige organ skal:

  • gøre konkret indhold tilgængeligt
  • sikre en fyldestgørende og opdateret tilgængelighedserklæring
  • anvise et konkret tilgængeligt alternativ til ikke-tilgængeligt indhold

Tilsyn i forbindelse med forenklede monitoreringer begrænser sig til en gennemgang af en række udvalgte krav til tilgængelighedserklæringen, hvor der ved dybdegående monitoreringer sker en fuld prøvelse af både de testede siders overholdelse af tilgængelighedskravene og løsningernes tilgængelighedserklæringer.