Netværksmøde om webtilgængelighed i september

Så er det snart tid til vores halvårlige netværksmøde om webtilgængelighed, som efter planen løber af stablen tirsdag den 16. september kl. 9.15-11.15.

Program

Bemærk, at dette er det foreløbige program.

kl. 9.15-9.20 Velkomst fra Digitaliseringsstyrelsen (ved Søren Bjerring, Digitaliseringsstyrelsen)  
kl. 9.20-10.00 Tidlig test af design og prototyper – erfaringer fra Digital Identitetstegnebog (ved Nicoline Gisselbæk, Servicedesigner hos Digitaliseringsstyrelsen, og Anne Thyme Nørregaard, Tilgængelighedskonsulent hos deranged ApS)

Tilgængelighed bliver ofte først tænkt ind, når designet er færdigt og løsningen er ved at være klar til kodning – og det koster. Både i tid, penge og kvalitet. I dette oplæg viser vi, hvordan tidlig test af skitser og prototyper kan gøre arbejdet med tilgængelighed langt mere omkostningseffektivt og forkorte vejen til en løsning, der lever op til kravene – uden at skulle lave store ændringer senere i processen.

Med afsæt i udviklingen af den Digitale Identitetstegnebog – giver vi eksempler på:

  • Hvorfor tilgængelighed ikke kan vente til sidst 
  • Hvordan du undgår dyre designændringer ved at teste tidligt
  • Typer af fejl, du allerede kan fange i figma-prototyper og skitser
  • Hvor lidt der faktisk skal til for at komme godt fra start – uanset om dit team selvstår for udviklingen eller du har hyret en leverandør ude i byen

Du hører også vores konkrete erfaringer med, hvordan den samme tilgang kan bruges i både store offentlige projekter og når dit website eller din app skal have tilføjet en ny side eller et nyt modul.

kl. 10.00-10.45 Værktøj der understøtter kravstillelse om webtilgængelighed i it-systemer: (ved Jim Foli, KL, og Deloitte)

KL har i samarbejde med Deloitte og kommunerne udviklet et værktøj, der understøtter kravstillelsen om webtilgængelighed i it-systemer. Baggrunden har været, at kommunerne har efterlyst et enkelt koncept til, at de kan stille krav overfor leverandørerne om webtilgængelighed.

Værktøjet er udviklet sammen med en række kommuner, og understøtter bl.a. følgende: 

  • Kortlægning og kategorisering af kravene til webtilgængelighed samt
  • Udarbejdelse af koncept der kan anvendes af kommunerne i deres arbejde med krav til webtilgængelighed i forbindelse med implementering af it-systemer
kl. 10.45-11.00 Hør om Digitaliseringsstyrelsens skærpede tilsynsproces fra 2025 (ved Søren Bjerring, Digitaliseringsstyrelsen)  
kl. 11.00-11.15 Opsamling på spørgsmål (alle)  

 Praktiske ting til orientering

  • Webinaret bliver desværre ikke optaget denne gang pga. nogle licensudfordringer med Digitaliseringsstyrelsens brug af Microsoft Team. Det forventes løst til næste netværksmøde. 
  • Da vi er mange deltagere på webinaret bedes alles mikrofoner og kameraer være slukket. Spørgsmål kan stilles i chatten, som vi løbende samler op på.
  • Skriv meget gerne til Søren Bjerring forinden, hvis du har et spørgsmål som oplægsholderne skal adressere, eller som vi skal drøfte som en del af afsluttende spørgsmål-/svarrunde på sbjer@digst.dk
  • Andre generelle eller myndighedsspecifikke spørgsmål om tilgængelighed sendes som altid til: webtilgaengelighed@digst.dk 

 

Deltag i mødet

Du kan allerede nu tilmelde dig ved at kopiere nedenstående link til mødeinvitation ind til egen kalenderbooking: 

Deltag i mødet ved at trykke her 

Møde-id: 396 669 513 033 3 
Adgangskode: YC6wq3pC

Kontakt

Har du spørgsmål eller kommentarer?

Send mail til team webtilgængelighed