Digitaliseringsstyrelsen afvikler løbende dataindsamlinger, som undersøger faktorer, der er relevante for befolkningens tillid til den digitale offentlige sektor.
Det drejer sig særligt om to faste dataindsamlinger:
En vigtig forskel på de to undersøgelser er, at It-anvendelse i befolkningen er en befolkningsundersøgelse og brugertilfredshedsundersøgelsen er en brugerundersøgelse.
Det betyder, at hvor resultaterne fra befolkningsundersøgelsen giver et generelt billede af befolkningens tillid til den samlede digitale offentlige sektor, herunder tilliden til offentlige digitale løsninger, giver resultaterne fra brugertilfredshedsundersøgelsen et billede af brugernes vurderinger af Digitaliseringsstyrelsens specifikke løsninger.
Det skal understreges, at der i brugertilfredshedsundersøgelsen – i modsætning til befolkningsundersøgelsen – alene indgår borgere, der oplyser, at de bruger løsningerne.
Undersøgelsen It-anvendelse i befolkningen er en årlig spørgeskemaundersøgelse, der er repræsentativ for den danske befolkning mellem 15-89 år. Stikprøven er dannet ved tilfældig udvælgelse fra Det Centrale Personregister (CPR). Undersøgelsen besvares via et onlinespørgeskema samt ved telefoninterviews.
Formålet med undersøgelsen er at tegne et billede af den digitaliserede hverdag og zoome ind på it-anvendelse i privatlivet. Undersøgelsen spørger blandt andet ind til, hvilke enheder danskerne anvender til at gå på nettet, hvordan danskerne kommunikerer med det offentlige online og gør brug af online shopping.
I perioden 2021-2023 har Digitaliseringsstyrelsen anvendt data fra It-anvendelse i befolkningen til at udarbejde undersøgelsen Tilliden til den offentlige digitale sektor 2021-2023. Fra 2024 og fremadrettet offentliggøres der hvert år løbende en række mindre analyser, som anvender resultater fra It-anvendelse i befolkningen til at undersøge relevante emner med særligt fokus på borgernes tillid til og muligheder for at anvende de offentlige digitale løsninger.
Læs mere om metode og datagrundlag for Tilliden til den digitale offentlige sektor 2021-2024
Digitaliseringsstyrelsen har i perioden 2023-2024 i samarbejde med Epinion afviklet brugertilfredshedsundersøgelser af en række af de store digitale løsninger styrelsen driver. Det omfatter MitID, MitID Erhverv, Digital Post, Digital Post for virksomheder, borger.dk og sundhedskort- og kørekort-appen.
Brugertilfredshedsundersøgelserne er baseret på online-spørgeskemaundersøgelser, der er repræsentative for brugerne af Digitaliseringsstyrelsens løsninger. Respondenterne er 15 år og derover, og det er kun brugere, der har anvendt de enkelte løsninger inden for de seneste 12 måneder, der indgår i undersøgelsen. Epinion er leverandør af brugertilfredshedsundersøgelsen og indsamler respondenter gennem Norstats webpanel.
Formålet med undersøgelsen er først og fremmest at måle brugernes tilfredshed med løsningerne, men undersøgelsen måler også forhold som fx brugernes tillid, oplevelser samt behov for hjælp til at anvende løsningerne.
Den samme overordnede spørgeramme er anvendt i brugertilfredshedsundersøgelserne på tværs af alle løsningerne, hvilket giver mulighed for at sammenligne på væsentlige parametre som tilfredshed, tillid, anvendelse, sikkerhed mv.
Resultaterne fra brugertilfredshedsundersøgelsen anvendes blandt andet i arbejdet med at videreudvikle og forbedre Digitaliseringsstyrelsens løsninger til gavn for borgere og myndigheder. Derudover kan resultaterne fra brugertilfredshedsundersøgelsen også bidrage til at understøtte og supplere resultaterne fra befolkningsundersøgelsen It-anvendelse i befolkningen.