Om Mit Overblik på borger.dk

I dag er digitalisering en afgørende forudsætning for borgernes daglige gøremål og kontakt med det offentlige. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen udviklet og videreudvikler løbende Mit Overblik på borger.dk i samarbejde med kommuner, regioner og statslige myndigheder.

Hvad består Mit Overblik af?

Mit Overblik samler og viser de væsentligste oplysninger om den enkelte borger – på tværs af hele den offentlige sektor på borger.dk. I praksis giver Mit Overblik borgerne adgang til et samlet overblik over de væsentligste oplysninger, som det offentlige har om borgeren selv. Det er således en privat og personlig adgang til borgerens egne oplysninger.

Borgerne får adgang til Mit Overblik på borger.dk, når de logger ind med MitID. På nuværende tidspunkt indeholder Mit Overblik information om borgerens igangværende sager, gæld, økonomiske ydelser samt en række andre personlige oplysninger. For eksempel er det muligt at se en status over senest udbetalte ydelser for områder som sygedagpenge og kontanthjælp. Derudover er det også muligt at tilgå Digital Post fra Mit Overblik.

Mit Overblik vil løbende blive udbygget og vil dermed over tid indeholde flere væsentlige oplysninger om den enkelte borger.

Mit Overblik erstatter ikke eksisterende hjemmesider eller selvbetjeninger, men skal være et supplement, som tilbyder borgeren et samlet digitalt overblik på tværs af stat, kommuner og regioner. Samtidig guider Mit Overblik borgeren nemt og sikkert videre til relevante selvbetjeninger eller myndigheders hjemmesider, hvis borgeren enten ønsker at udføre en relevant handling eller få yderligere information. Mit Overblik skaber ikke ny og mere data, men samler og viser allerede eksisterende oplysninger fra det offentlige.

Strategisk forankring

Mit Overblik på borger.dk er strategisk forankret i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som sammen med en ny vision for Mit Overblik i 2024 skal pege på nye indsatsområder og lægge rammerne for de kommende års målrettede indsats for øget transparens og overblik i den digitale service.

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

God digital service

I dag er danskernes kontakt med det offentlige i vid udstrækning digital – både når det kommer til digital selvbetjening, informationssøgning og Digital Post. Men som borger kan det være vanskeligt at få et samlet overblik over, hvilke aktuelle aftaler, frister og igangværende sager, man har med det offentlige.

Det er ofte op til borgeren selv at orientere sig flere steder for at danne et overblik over fx status på igangværende sager hos forskellige myndigheder. Med en højere grad af gennemsigtighed og ensartet visning på tværs af myndigheder bliver det muligt at vise borgerens egne relevante oplysninger ét sted. Derved bliver det nemmere for den enkelte borger at få overblik over, hvilke oplysninger det offentlige har om den pågældende borger.

God offentlig service handler i høj grad om at kende borgernes behov og tilpasse servicen derefter. Derfor er Mit Overblik et overblik for borgerne, hvor de for eksempel kan se status på forskellige sager og få et overblik over, hvilke ydelser de modtager, hvor meget og hvornår. Mit Overblik bliver løbende brugertestet, og feedbacken fra borgerne bruges til at videreudvikle og optimere Mit Overblik.

Rapporter