Borger.dk – den fællesoffentlige borgerportal

Det skal være nemt for borgerne at betjene sig selv digitalt og finde informationer om det offentlige. Derfor blev borger.dk lanceret i januar 2007 som en samlet indgang til digital selvbetjening og offentlig information.

Borger.dk er en fællesoffentlig portal, der giver adgang til myndighedernes selvbetjeninger og informationer om det offentlige ét sted. Her kan borgerne henvende sig til det offentlige og betjene sig selv digitalt på alle tider af døgnet. Brugervenlighed er nøgleordet i det løbende arbejde med at udvikle og drive borger.dk.

Besøg borger.dk

2.000 selvbetjeninger på borger.dk

Borger.dk er udstillingsvindue for de kommunale, regionale og statslige selvbetjeninger – i alt cirka 2.000. Man kan blandt andet skrive sit barn op til daginstitution, anmelde flytning, søge om børnebidrag, bestille feriepenge til udbetaling og meget mere.

Læs mere på borger.dk om selvbetjening

Alle informationer om det offentlige

Borger.dk indeholder informationer til borgerne om det offentlige. Der er 17 forskellige emneindgange på borger.dk, lige fra ’Arbejde, dagpenge, ferie’ over ’Skole og uddannelse’ til ’Økonomi, skat, SU’. Via menuen på forsiden af portalen kan man klikke sig frem til de enkelte emner – eller man kan bruge søgefunktionen.

Lifeindenmark.dk

Borger.dk har et engelsksproget subsite, lifeindenmark.dk, hvis primære målgruppe er internationale borgere. Siden indeholder information på engelsk om at bo og arbejde i Danmark. Informationen er i særdeleshed henvendt til borgere, som overvejer at flytte til Danmark, eller som for nyligt er flyttet til Danmark.

Besøg lifeindenmark.dk

Mit Overblik

På Mit Overblik på borger.dk, hvor borgerne kan logge sig ind med MitID, samles og vises de væsentligste oplysninger om den enkelte borger – på tværs af hele den offentlige sektor. I praksis giver Mit Overblik borgerne adgang til et samlet overblik over de væsentligste oplysninger, som det offentlige har om borgeren selv. Det er således en privat og personlig adgang til borgerens egne oplysninger. Det er for eksempel oplysninger om skat, sager, økonomiske ydelser, eller oplysninger om bolig. Samtidig henvises til relevante digitale selvbetjeninger, for eksempel ansøgning om boligstøtte eller sygedagpenge.

Læs mere om Mit Overblik

Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen 

Digital Post er en service på borger.dk, hvor borgerne kan modtage Digital Post fra det offentlige og skrive Digital Post til det offentlige. Siden 1. november 2014 har det offentlige sendt Digital Post til alle borgere over 15 år, der har et CPR-nummer.

Siden 2022 er det også muligt at læse og skrive Digital Post i Digital Post-appen, som kan downloades i App Store og Google Play Store.

Læs mere om Digital Post