Borger.dk skal vise borgernes personlige data, hvor det er relevant.
I borger.dk-redaktionen arbejdes der hver dag på at skabe en sammenhængende, tryg og brugervenlig digital service for borgerne, når de skal i kontakt med det offentlige. Den personaliserede brugeroplevelse inkluderer bl.a., at borgerne bliver præsenteret for deres egne personlige data, hvor det er relevant, for eksempel på Mit Overblik, på forsiden af borger.dk, og andre steder på portalen.
Adgang til borgernes data er nødvendig
Indtil for nylig har indholdet og kommunikationen på borger.dk været ens for alle, og målrettet alle borgere. For at understøtte initiativet i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi om at give borgerne et overblik over relevant data, som det offentlige ligger inde med, arbejder borger.dk nu med at skabe mere personaliseret indhold for udvalgte målgrupper. Ambitionen er, via øget samarbejde med myndighederne, at give borgerne adgang til flere, relevante data, når de logger ind på borger.dk’s Mit Overblik.
Mere målrettede brugeroplevelser
Et eksempel på hvordan borger.dk målretter brugeroplevelsen er, at man som kommende folkepensionist, når man logger ind på borger.dk, bliver præsenteret for indhold, som er særligt relevant for kommende folkepensionister. Borgeren bliver for eksempel mødt af en meddelelse der forklarer, at man skal huske at søge folkepension, inden man fylder 65 år. Denne type indhold er lavet i tæt samarbejde med den dataansvarlige myndighed, som i dette tilfælde er ATP.
Borgerne vil have mere personaliseret indhold
Borger.dk har spurgt borgerne, hvad de synes om denne type af personaliseret indhold. Tendensen er, at borgerne synes, at personaliseret indhold er relevant og hjælper dem med deres ærinde med det offentlige.