Hent rapport
Hent evalueringsrapport af Mit Overblik - etape 2
Juni 2022, Digitaliseringsstyrelsen
Resumé
Denne rapport indeholder resultatet af evalueringen af etape 2 (2021) for Mit Overblik på borger.dk.
Mit Overblik udvikles løbende frem mod 2024. Udvikling og implementering sker i årlige etaper, hvor forskellige typer af data løbende finder vej til Mit Overblik. Hvert år frem til og med 2024 bliver der – efter afslutningen af en etape – foretaget en evaluering af Mit Overblik. Denne rapport indeholder evalueringen af etape 2, der blev implementeret i 2021. Resultaterne fra denne evaluering vil blive sammenlignet med evalueringen af etape 1 fra 2020.
Evalueringen skal løbende følge op på, hvorvidt Mit Overblik indfrier de beskrevne målsætninger for projektet og sikrer den rette værdi for borgerne. Evalueringen skal desuden identificere udviklingspotentialer og opmærksomhedspunkter til videre analyse.
Evalueringen af etape 2 af Mit Overblik peger på, at løsningen overordnet er på vej mod at indfri de målsætninger, der er sat for projektet. Evalueringen viser således, at:
- Løsningen er med 5,2 millioner besøg i 2021 velbesøgt
- Borgerne oplever, at Mit Overblik giver dem et godt overblik over egne oplysninger og synes, oplysningerne er relevante for dem
- Borgerne oplever, at Mit Overblik er overskueligt og brugervenligt
- Borgerne oplever Mit Overblik som et godt servicetilbud og kan se værdien i løsningen
- Borgerne er trygge ved løsningen
- Mit Overblik bidrager til et meget begrænset antal henvendelser til supportfunktioner som fx 7010 1881.
I rapporten er der både identificeret nye specifikke opmærksomhedspunkter og generelle opmærksomhedspunkter, der også var gældende for etape 1. Disse opmærksomhedspunkter vil blive anvendt videre i projektet som input til analyse og potentielt til videreudvikling af løsningen.
Af nye, specifikke opmærksomhedspunkter peger rapporten på, at:
- En stigende andel af borgerne anvender mobiltelefonen til at tilgå Mit Overblik. Det skal indtænkes, når Mit Overblik videreudvikles
- Nogle af de borgere, der har en fuldmagt og skal hjælpe en pårørende med gøremål med det offentlige, efterspørger at kunne tilgå oplysninger om deres pårørende i Mit Overblik
- Flere borgere efterspørger at kunne se oplysninger om deres børn i Mit Overblik
- Nogle borgere efterspørger oplysninger om pensionsområdet på Mit Overblik. Det er uklart, om det omfatter private pensionsordninger og/eller pensioner hos det offentlige.
Af generelle opmærksomhedspunkter, der også var gældende for etape 1, peger rapporten på, at:
- Nogle borgere har svært ved at finde de oplysninger, de søger på Mit Overblik. I den forbindelse nævner nogle borgere et ønske om en søgefunktion og nogle borgere nævner, at de opfatter siden som rodet eller uoverskuelig
- Der kan være behov for tydeligere forventningsafstemning for tydeligt at kommunikere, hvilket indhold borgere kan forvente at finde på siden
- Nogle borgere savner en større grad af personalisering, således at det er nemmere for dem at finde undersider, hvor der er information om dem selv
- Nogle borgere oplever at mangle specifikke oplysninger, fordi oplysningerne (endnu) ikke er tilgængelige på Mit Overblik.