Generativ kunstig intelligens i den offentlige sektor
Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med KL udarbejdet et inspirationskatalog, der præsenterer syv eksempler på, hvordan myndigheder allerede bruger generativ kunstig intelligens til gavn for medarbejdere og borgere.
De syv cases illustrerer erfaringer med implementering, drift og juridiske overvejelser. Selvom inspirationskataloget ikke er udtømmende, skal eksemplerne bidrage til at afmystificere generativ kunstig intelligens og inspirere til ansvarlig brug.
Nysgerrighed og ansvar skal følges ad
Generativ kunstig intelligens er en type af kunstig intelligens, der kan skabe nyt indhold, som at skrive referater og lave billeder mv. Det giver nye muligheder, men kræver omtanke og ansvarlighed, som myndighederne skal tage med sig, når de går nysgerrigt til teknologien.
Syv eksempler
Kataloget viser syv eksempler fra myndigheder, der bruger generativ kunstig intelligens og har erfaring med teknologien. Fælles for alle eksempler er, at generativ kunstig intelligens er som en digital assistent, der hjælper medarbejdere eller borgere.
Eksemplerne er udvalgt af Digitaliseringsstyrelsen og KL i marts-maj 2024, og suppleret af et eksempelfra Digitaliseringsstyrelsen på en løsning, der er lanceret i juni 2024. Eksemplerne er valgt ud fra en vurdering af, at deres erfaringer med generativ AI er værdifulde for andre.
Vi skal stadig blive klogere på generativ kunstig intelligens
Når det drejer sig om generativ kunstig intelligens, er der hele tiden nye erfaringer. Så kataloget er ikke udtømmende for, hvordan myndigheder bruger generativ kunstig intelligens. Håbet er, at kataloget kan afmystificere generativ kunstig intelligens og inspirere til brug.
Kendetegn ved kunstig intelligens-løsningerne
Kataloget definerer to anvendelsesmæssige og to tekniske kendetegn ved løsningerne. Det er inspireret af Digitaliseringsstyrelsens guide om generativ kunstig intelligens.