Teknisk fejl i NemKontos selvbetjening til borgere

28-08-2024

Borgernes selvbetjening er midlertidigt lukket. Digitaliseringsstyrelsen arbejder sammen med sin leverandør på at udbedre en teknisk fejl.

Digitaliseringsstyrelsen har sammen med sin leverandør KMD identificeret en teknisk fejl i NemKontos selvbetjeningsløsning på www.nemkonto.dk. Den betyder, at nogle borgere har fået tilsendt et aktiveringsbrev med en anden borgers kontooplysninger.

Så snart fejlen blev opdaget den 21. august 2024, blev selvbetjeningsløsningen midlertidigt lukket. Det vil den være indtil fejlen er udbedret. Borgere, der ønsker at foretage ændringer i sin NemKonto, kan fortsat foretage ændringer ved at kontakte deres bank.

Selve NemKonto-systemet er ikke berørt af fejlen. Borgere og virksomheder vil fortsat kunne få udtalt penge gennem systemet.

Der er potentielt 443 borgere, som kan være berørt af fejlen, og langt hovedparten af de disse borgere har den 23. august 2024 modtaget direkte information fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post om, hvad der er sket, og hvordan de skal forholde sig.

En mindre gruppe borgere undtaget fra Digital Post kontaktes gennem fysisk post.

Digitaliseringsstyrelsen er nu ved at udrede, hvor mange fejl, der faktisk er sket. Sandsynligvis er det kun en mindre del af de 443 borgere, som er berørt.

Den konkrete teknisk fejl kunne opstå, når to brugere på samme tid oprettede eller foretog ændringer via NemKontos selvbetjening.