Løsninger som eksempelvis MitID, Digital Post, borger.dk, skat.dk, sundhed.dk og kommunernes hjemmesider er ofte borgernes primære indgang til den offentlige sektor. De skal fungere og være til at forstå. Men 18 pct. af befolkningen oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor, viser ny analyse.
Læs rapport om borgernes møde med den digitale offentlige sektor
Gruppen er imidlertid meget sammensat. Den består af:
Analysen fastslår således, at det ikke kun er det digitale, der kan være en udfordring. Næsten to ud af tre, der oplever udfordringer, ville også have det svært, hvis kontakten med det offentlige ikke var digital. Det skyldes, at de synes, det er svært at navigere i og kommunikere med det offentlige.
Det er særligt borgere på 75 år og derover, der oplever udfordringer. Men det gælder også en del yngre borgere mellem 15 og 24 år. De 15-24-årige er primært udfordrede, fordi de oplever den offentlige sektor som kompleks.
De 75+-årige har oftere svært ved selve det digitale. En tidligere analyse viser dog, at de 75+-årige er blevet markant mere trygge ved at kommunikere med det offentlige via Digital Post. Tryghedsniveauet er steget fra 43 pct. i 2017 til 72 pct. i 2024. Læs den tidligere analyse her.
Nogle borgere kan i kontakten med den offentlige sektor have behov for alternativer. De kan eksempelvis blive fritaget for Digital Post og undtaget for digital selvbetjening. De kan også modtage hjælp fra andre, eksempelvis pårørende, til kontakten med det offentlige digitalt, eksempelvis via digitale fuldmagter. Andre kan hjælpes gennem vejledning, digitale tilgængelighedsværktøjer og brugervenlige løsninger.
Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, udtaler:
- Analysen viser, at der fortsat bør være fokus på digital inklusion. Det er vigtigt, at borgere, der har svært ved at være i digital kontakt med det offentlige, har mulighed for at få hjælp og vejledning. Jeg er glad for, at vi i den ny fælles offentlige digitaliseringsstrategi blandt andet sætter fokus på at videreudvikle Digital Fuldmagts-løsningen, så borgere, der har svært ved at være i digital kontakt med det offentlige, lettere kan få hjælp af pårørende og støttepersoner på en nem og sikker måde, siger hun.
Analysen er baseret på surveydata fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen”. Den gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.
Undersøgelsen stiller danske borgere en række spørgsmål om deres it-vaner, herunder deres anvendelse af offentlige digitale løsninger, deres hjælpebehov samt generelle oplevelse af den digitale offentlige sektor.
I 2024 deltog 3.937 respondenter i undersøgelsen. Undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning mellem 15-89 år.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.