Det tekniske er i mange tilfælde ikke en barriere, når borgerne møder det offentlige digitalt

Ny analyse dykker ned i, hvorfor hver femte borger er udfordret af digitale løsninger.

Gruppen af borgere der er udfordret digitalt er meget sammensat. For mange borgere er det ikke teknologien, der driller.
Gruppen af borgere der er udfordret digitalt er meget sammensat. For mange borgere er det ikke teknologien, der driller. De har svært ved at forstå, hvordan det offentlige fungerer og hvilke myndigheder, de kan henvende sig til.

Løsninger som eksempelvis MitID, Digital Post, borger.dk, skat.dk, sundhed.dk og kommunernes hjemmesider er ofte borgernes primære indgang til den offentlige sektor. De skal fungere og være til at forstå. Men 18 pct. af befolkningen oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor, viser ny analyse.

Læs rapport om borgernes møde med den digitale offentlige sektor

Gruppen er imidlertid meget sammensat. Den består af:

  • 7 pct. af befolkningen, der slet ikke anvender offentlige digitale løsninger.
  • 11 pct. af befolkningen, der godt nok anvender løsningerne, men som oplever helt forskellige udfordringer. Nogle har teknisk svært ved at bruge it i det hele taget. Men andre har det svært, fordi de synes, at den offentlige sektor er kompleks at navigere i.

Det digitale er langt fra altid en udfordring

Analysen fastslår således, at det ikke kun er det digitale, der kan være en udfordring. Næsten to ud af tre, der oplever udfordringer, ville også have det svært, hvis kontakten med det offentlige ikke var digital. Det skyldes, at de synes, det er svært at navigere i og kommunikere med det offentlige.

Det er særligt borgere på 75 år og derover, der oplever udfordringer. Men det gælder også en del yngre borgere mellem 15 og 24 år. De 15-24-årige er primært udfordrede, fordi de oplever den offentlige sektor som kompleks.

De 75+-årige har oftere svært ved selve det digitale. En tidligere analyse viser dog, at de 75+-årige er blevet markant mere trygge ved at kommunikere med det offentlige via Digital Post. Tryghedsniveauet er steget fra 43 pct. i 2017 til 72 pct. i 2024. Læs den tidligere analyse her.    

Nogle borgere kan i kontakten med den offentlige sektor have behov for alternativer. De kan eksempelvis blive fritaget for Digital Post og undtaget for digital selvbetjening. De kan også modtage hjælp fra andre, eksempelvis pårørende, til kontakten med det offentlige digitalt, eksempelvis via digitale fuldmagter. Andre kan hjælpes gennem vejledning, digitale tilgængelighedsværktøjer og brugervenlige løsninger.

Direktør: Det skal være lettere at få hjælp 

Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, udtaler:

- Analysen viser, at der fortsat bør være fokus på digital inklusion. Det er vigtigt, at borgere, der har svært ved at være i digital kontakt med det offentlige, har mulighed for at få hjælp og vejledning. Jeg er glad for, at vi i den ny fælles offentlige digitaliseringsstrategi blandt andet sætter fokus på at videreudvikle Digital Fuldmagts-løsningen, så borgere, der har svært ved at være i digital kontakt med det offentlige, lettere kan få hjælp af pårørende og støttepersoner på en nem og sikker måde, siger hun.

Download

Fakta om undersøgelsen

Analysen er baseret på surveydata fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen”. Den gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.

Undersøgelsen stiller danske borgere en række spørgsmål om deres it-vaner, herunder deres anvendelse af offentlige digitale løsninger, deres hjælpebehov samt generelle oplevelse af den digitale offentlige sektor.

I 2024 deltog 3.937 respondenter i undersøgelsen. Undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning mellem 15-89 år.