Open source stiller krav til myndighedernes ansvar for it-løsninger

Der er en række forudsætninger for at få succes med open source-software i det offentlige. Det viser ny rapport.

Illustration af begrebet open source

Digitaliseringsstyrelsen har afdækket, hvordan open source-software bruges i offentlige myndigheder i Danmark og udlandet.

Rapporten konkluderer, at der er perspektiver i brug af open source. Det forudsætter, at myndigheder har mulighed for at opbygge de nødvendige ressourcer. Erfaringerne viser også, at mindre it-organisationer har sværere ved det. I nogle tilfælde kan de dog købe relevante open source-kompetencer fra eksterne leverandører.

Flere af de interviewede myndigheder ser et potentiale for øget brug af open source-software på udvalgte områder. Det er for eksempel en fordel at genbruge kode mellem myndigheder. De vurderer imidlertid, at der er en række vanskelige afhængigheder til proprietær software. De mangler desuden ofte ressourcerne til at dele den kode, de selv har udviklet.

Læs rapport om open source i det offentlige

Kræver stærke it-organisationer

Forudsætningerne for anvendelse af open source-software i den offentlige sektor varierer betydeligt. Det afhænger både af typen af software og formålet. 

Erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at der er omkostninger, når ny software tages i brug. Det gælder både i form af tekniske, men også organisatoriske tilpasninger. Og kompetencerne skal på plads til at implementere og drifte den ny software. Myndigheden skal tage større ansvar for den anvendte it-løsning, hvis de vælger at anvende open source-software frem for at købe proprietær software af en leverandør.

Når myndighederne bruger proprietær software, beholder software-leverandøren fuld kontrol over kildekoden og distributionen. Det betyder, at myndighederne køber en licens til at bruge softwaren under specifikke, ofte begrænsede, betingelser. Med open source skal myndighederne i højere grad skal have styr på licensvilkår, sikkerhedsopdateringer, fejl, support og vedligeholdelse af softwaren mv.

Myndigheder kan få hjælp

Der findes flere eksempler på, hvordan myndigheder i Danmark og udlandet har håndteret det. I nogle tilfælde stilles open source-løsningen til rådighed af en organisation eller en privat leverandør. Her er der ikke nødvendigvis højere krav til myndigheden end ved proprietær software.

Når open source-software deles, er det vigtigt at være opmærksom på, at der er nogle systemer, som er underlagt særlige rammer. Det gælder for ekemspel kritisk infrastruktur, som gør, at det ikke er hensigtsmæssigt at offentliggøre som open source-software i sin helhed.

Rapport om open source i det offentlige

Modtage eller bidrage?

Der er forskel på, om myndigheder og andre organisationer anvender open source-software (inbound), eller om de også bidrager med open source-software, som andre kan bruge (outbound).

Inbound

En inbound tilgang indebærer, at myndigheden enten selv eller via sine leverandører bruger eksisterende open source-software som en del af sin it-portefølje.

Outbound

En outbound tilgang indebærer, at en myndighed aktivt udvikler og deler open source-software. Formålet er at skabe værdi for både egen organisation og fællesskabet, ved at stille open source-produkter frit til rådighed, så flere kan drage nytte af dem, samtidig med, at myndigheden selv får gavn af andres videreudvikling af produktet.