Udfordringer under en af Danmarks største datamigreringer i marts 2022 har ført til kritik fra Datatilsynet. Fejlene er løbende blevet rettet i Digital Post.
En af Danmarks største datamigreringer nogensinde fandt sted i forbindelse med leverandørskifte af Digital Post-løsningen, der håndterer al Digital Post fra det offentlige til borgere og virksomheder i Danmark.
I 2022 overtog Netcompany opgaven med at udvikle og drifte en ny Digital Post-løsning. Udover at udvikle en ny løsning, indebar projektet migrering af dokumenter og data fra den tidligere til den nye løsning. Under migreringen blev der flyttet 160 terabyte data og 1,4 milliarder dokumenter med beskeder og breve til borgere og virksomheder.
Under datamigreringen fra den gamle til den nye leverandør opstod der i nogle tilfælde fejl med læseadgange og tilmeldinger til Digital Post. De førte blandt andet til, at nogle borgere, der tidligere havde haft læseadgang til en pårørendes eller en virksomheds postkasse, fik genaktiveret deres læseadgang. Andre fik fejlagtigt fjernet en læseadgang og mistede dermed muligheden for at læse breve på vegne af andre.
Fejlene opstod primært på grund af utilstrækkelige test af en række særlige scenarier og misforståelser mellem den nye og den tidligere leverandør.
Fejlene har nu ført til, at Digitaliseringsstyrelsen har modtaget alvorlig kritik af Datatilsynet.
Der er løbende blevet rettet op på fejl, der opstod i forbindelse med migreringen af data. Digitaliseringsstyrelsen har ved hver hændelse været i tæt dialog med leverandøren for at identificere årsagerne til fejl.
Der er samtidig indført en lang række tiltag hos Netcompany for at minimere risici for fremtidige fejl ved systemopdateringer og ændringer.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.