Effektmåling viser, at små og mellemstore virksomheder, der har modtaget støtte fra SMV:Digital, efter to år har opnået højere omsætning og beskæftigelse relativt til sammenlignelige virksomheder.
Små og mellemstore virksomheder, der har digitaliseret deres forretning med støtte fra SMV:Digital, har opnået stigende omsætning og beskæftigelse. Stigningen er henholdsvis fem og fire pct.-point større sammenholdt med lignende virksomheder, der ikke har modtaget støtte fra SMV:Digital. Det viser resultaterne af en effektmåling på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Tilskud fra SMV:Digital har til formål at hjælpe virksomhederne til at investere og implementere digitale løsninger i deres forretning. I virksomhedernes egen evaluering af deres SMV:Digital-forløb er det kun 2 procent, som ikke har planer om at gennemføre investeringer, mens hele 65 pct. allerede har gennemført investeringer undervejs i projektet, og en ud af tre har planer om det efterfølgende.
Figur 1: SMV:Digital har en net promoter score på 73
Anm.: Net promoter score angiver om deltagerne vil anbefale programmet til andre på en skala fra 0-10. En net promoter score befinder sig på et kontinuum fra -100 til 100, og udregnes ved at trække andelen som svarer 0-6 fra andelen som svarer 9-10.
Figur 2: Antal midler uddelt i mio. kr. (2018 til og med april 2025)
Rapportens resultater baserer sig på effektmålinger for virksomheder, der har modtaget tilskud i hhv. 2019, 2020 og 2021, og er foretaget af Danmarks Statistik. Effekten er målt i forhold til en kontrolgruppe, der ligner tilskudsmodtagerne med hensyn til både virksomhedens alder, placering, branche, størrelse samt udvikling i omsætning og beskæftigelse forud for projektstart.
Resultaterne skal tolkes varsomt, da enkelte af de målte forskelle ikke er signifikante (baseret på et 0,05-signifikansniveau).
SMV:Digital har siden 2018 hjulpet danske SMV’er med at omstille sig og støttet knap 7.000 digitale projekter. Det er primært sket gennem 1) tilskud til indkøb af privat rådgivning om digitale potentialer, løsningsmuligheder og implementering, 2) investeringsstøtte, 3) viden og vejledning om digital forretningsudvikling og 4) mulighed for at låne og afprøve robotteknologi i virksomheden. Læs mere her: smvdigital.dk
For Peter Rosenkrands, Formand for Rådet for SMV:Digital og ejer af Proplast A/S, stemmer resultaterne overens med sin egen oplevelse.
”Jeg har selv mærket de positive effekter ved digitalisering i min egen virksomhed. Med et tilskud fra SMV:Digital fik vi sat gang i en digitaliseringsproces, der gør at vores effektivitet i dag har løftet sig enormt. En stor styrke ved SMV:Digital er, at der gennem projektet og den tilknyttede rådgivning sættes nogle rammer for projektets fremdrift. Det forpligter en virksomhed som vores til at gøre ideerne til virkelighed.”
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.