Vejmyndigheder har siden 2018 kunnet beslutte at indføre en efteranmeldelsesordning for mindre, korterevarende gravearbejder på visse offentlige veje og private fællesveje. Efteranmeldelse betyder, at graveaktører kan undgå at skulle søge om gravetilladelse forud for et gravearbejde på veje, der er omfattet af ordningen. Gravearbejdet skal i stedet efteranmeldes til kommunen snarest muligt, og senest én arbejdsdag efter gravearbejdet er påbegyndt.
Set fra en graveaktørs synspunkt er fordelen ved en efteranmeldelsesordning, at en graveaktør ikke først skal søge om gravetilladelse og dermed kan planlægge mere fleksibelt og spontant.
Efteranmeldelsesordningen kan bl.a. gøre en forskel for kommuner og borgere i de områder, hvor der allerede er tilsluttet bredbånd i en ”hovedvej”, men hvor flere boliger endnu ikke er tilsluttet (”homes passed”). Når bredbåndsudbyderne ikke først skal søge tilladelse, kan de reagere hurtigt på en henvendelse fra en borger, der ønsker at blive koblet på bredbånd. Selv om mange kommuner har korte sagsbehandlingstider på de forudgående gravetilladelser, kan ordningen give yderligere fleksibilitet til at lave et lille gravearbejde.
Efteranmeldelsesordningen adskiller sig fra vejlovens regler om uopsættelige reparationsarbejder, der omhandler akut opståede skader.
Dokumentet her skal give kommunerne mere viden om reglerne og de muligheder, der ligger i ordningen, herunder fx som et kommunalpolitisk redskab til at fremme udrulningen af bredbånd.
Reglerne for efteranmeldelse er beskrevet i bekendtgørelse nr. 1626 af 12. december 2023 om gravearbejder i offentlige vejarealer og private fællesveje på landet samt i byer og bymæssige områder (herefter gravebekendtgørelsen). Inden indførelse af ordningen bør kommunen altid orientere sig i denne bekendtgørelse.
Se også dokumentet Spørgsmål & Svar til efteranmeldelsesordningen, hvor Digitaliseringsstyrelsen (DIGST) har samlet de spørgsmål, vi har modtaget i forbindelse med ordningen.
Notatet er koordineret med Vejdirektoratet, der er ressortmyndighed for reglerne.