Brug metoden til at danne et overblik over viden og videnshuller i forhold til en konkret problemstilling – mens du kan blive siddende bag skrivebordet.
Med desk research kan du øge eget vidensniveau om et specifikt emne og hurtigt få et overblik over, hvad du allerede ved, og hvilke områder eller aspekter, der kræver yderligere undersøgelse gennem fx kvalitative interviews, deltagerobservation og/eller spørgeskemaer.
Skab fx et overblik over, hvilken viden I har om et område på tværs af jeres organisation, eller gennemfør Google-søgninger for at afsøge et felt og fx få inspiration fra andre lande, andre digitale løsninger eller andre organisationer, som har arbejdet med en lignende problemstilling.
Definér det centrale spørgsmål eller tema
Start med at afklare, hvad du ønsker at undersøge. Overvej, hvad du allerede ved om emnet, herunder konkrete fakta (jura, regler, statistik etc.), brugerindsigter fra rapporter eller tidligere projekter, som kan være relevante for projektet.
Her kan al viden samles. Det kan fx være i Excel eller et virtuelt whiteboard. Henvis gerne til de rapporter, hjemmesider eller eksisterende projekter, du har fundet frem til, så du let kan finde det igen.
Overvej, hvilke områder du mangler information om. Tænk igennem, hvor du lettest kan få adgang til denne information (internettet, kollegaer, eksperter, via telefonopkald, andre rapporter etc.).
Led efter information, hvor du har identificeret et videnshul. Find eksisterende rapporter, spørg kollegaer med erfaring inden for området, og søg efter kilder på internettet. Overvej, om der findes lignede digitale løsninger, som den der skal udvikles.
Forsæt arbejdet i det dokument, som du allerede har oprettet. Skriv et kort resumé af den hjemmeside, rapport eller samtale, du har haft, for at kunne genbesøge det senere.
Denne fase kan åbne for nye områder/emner, som du ikke vidste, var vigtige for projektet. Vær særligt opmærksom på, at du får registreret disse områder, og brug eventuelt et (digitalt) værktøj til at danne et visuelt overblik over områder, der tegner sig.
Find skarpe formuleringer for den viden, du nu ved, er væsentlig for projektet, og opstil sammen med det de forskellige vidensområder, du har fået kendskab til samt de områder, som researchen har rejst nye spørgsmål til.
Overvej det næste skridt for formål, tid og ressourcer. Uanset, hvornår du afslutter desk researchet, vil der både være ny indsigt at hente og nye spørgsmål at stille. Beslut derfor, hvornår du stopper, og hvordan du bedst kommer videre med det, der er vigtigst. Hvilke centrale ubesvarede spørgsmål kan fx besvares gennem brugerinddragelse og med hvilke metoder? Ofte er kvalitative interviews, deltagerobservation og spørgeskemaer relevante at arbejde videre med.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Desk research er en oplagt indledende metode i et projekt. Det, der opdages her, danner fundament for udforskning og afprøvning af idéer senere, fx gennem metoder som interviews eller deltagerobservationer, der giver direkte feedback og dybere forståelse af brugerne.
Man bliver aldrig ”færdig” med desk research. Strukturér den tid, du har, hvad enten det er en dag eller en uge. Det vigtigste er at skabe et overblik over den information, du har, og få det bedst mulige afsæt for resten af projektet.
Du kan også bruge desk research til at identificere relevante målgrupper, organisationer og/eller eksperter, som du gerne vil inddrage i projektet. Ræk gerne ud til dem tidligt og se, om de er interesseret i at blive inddraget.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer og feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk