Brug metoden til at sætte ansigt på, hvem jeres løsning skal virke for, så I sikrer udvikling af produkter og services, der er kvalificeret af målgruppen.
Med brugerprofiler kan I konkretisere og visualisere specifikke målgrupper ved at beskrive dem som fiktive karakterer med behov, drømme, udfordringer og værdier. Metoden hjælper til at flytte fokus fra ens egne præferencer og rationaler, sætte sig i brugernes sted og udvikle løsninger til mennesker, der måske lever efter andre værdier og idealer.
I kan enten udarbejde brugerprofilerne på baggrund af både kvalitativ og kvantitativ data, som hurtige beskrivelser i en konkret øvelse eller videreudvikling af en større analytisk proces. Profilernes karakteristika kan være dynamiske og beskrive forskellige præferencer i mødet med en løsning eller service.
Brugerprofiler kan udvikles på baggrund af erfaringer med målgruppen eller på baggrund af data indsamlet direkte til det formål at udvikle profilerne, fx med desk research.
Det er en god idé at afstemme, hvilke informationer I har brug for til at skabe et helhedsbillede af den eller de brugere, I gerne vil skabe værdi for. Det kan være deres livssituation, behov, værdier og adfærd i hverdagen.
I skal også huske, at brugere kan have forskellige behov og kompetencer, der kan give udfordringer i mødet med den digitale verden. Find inspiration i de otte inklusionspersonaer.
Undgå forsimpling og karikering
Vær opmærksom på risikoen for at overforsimple målgruppen. Overvej, om det giver værdi at tilføje karaktertræk baseret på data såsom alder, bopæl osv. til profilerne, eller om profilerne skal holdes mindre specifikke for at undgå at karikere målgruppen bag.
Del den indsigt, I har om målgruppen bredt set. Og brug eventuelt processen for mønstergenkendelse som metode til at strukturere og gruppere indsigter.
Beskriv tre til fem brugerprofiler med afsæt i analysen. Formulér min. tre for at sikre en spændvidde i beskrivelserne og maks. fem for at bevare et overblik. Nogle profiler vil være lettere at formulere end andre, og det er en værdi i sig selv at blive opmærksom på det. Giv hver brugerprofil et navn, som I kan huske og referere tilbage til. Brug skabelonen som inspiration til formulering af brugerprofilerne.
Husk, at det er en kreativ øvelse. I skal både bruge jeres viden og jeres forestillingsevne til at udfolde beskrivelser, man tror på. Overvej fx, om I skal bruge billeder af rigtige mennesker eller grafikker i jeres brugerprofiler. Der kan være fordele og ulemper ved begge, men det kan hjælpe at sætte ansigt på.
Benyt brugerprofilerne i jeres arbejde med at udvikle digitale løsninger. Brugerprofilerne giver stor værdi, når I bruger dem til at udvikle ideer og løsninger, der har målgruppen for øje. Anvend profilerne til at stille kritiske spørgsmål under udviklingen; hvad ville bruger x, y, z tænke om denne idé? Osv.
Profilerne kan være et godt udgangspunkt for fx at brainstorme idéer til løsninger til en specifik målgruppe. Brugerprofiler sikrer en fælles forståelse og et sprog om en specifik målgruppe, som hjælper jer til at holde fokus på, hvem I vil skabe værdi for med jeres løsning. Brug tid på at lære profilerne at kende med projektgruppen. Gør dem synlige. Print dem fx ud og hæng dem på en tavle.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Find balancen mellem information, der er relevant og irrelevant for profilen. Hvad en person fx laver i sin fritid har måske mindre relevans, hvis det endelige produkt kun skal anvendes i arbejdssammenhænge.
Gruppér det indsamlede materiale om brugerne ud fra generiske overskrifter, der sikrer fokus på forskellige karaktertræk på tværs af brugerprofiler.
Beskriv de enkelte brugerprofiler på en levende måde med detaljer, som gør brugeren let genkendelig.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk