Brug metoden til at udforske et emne ved at bringe forskellige brugere sammen og lade interaktionen mellem dem åbne for ny indsigt.
Med en fokusgruppe kan I udnytte det sociale rum, som opstår, når en gruppe forskellige mennesker bliver bedt om at diskutere et emne med hinanden. I faciliterer sessionen, præsenterer temaer og øvelser og driver samtalen fremad, mens deltagerne undervejs deler deres perspektiver, erfaringer, holdninger og følelser relateret til en given service eller digital løsning.
Brug fokusgrupper til at indkredse en målgruppes erfaringer og holdninger til en eksisterende service eller løsning eller brug metoden til samskabelse, hvor deltagerne aktivt bidrager til udvikling eller konkretisering af idéer og løsninger.
At åbne op og udforske forskellige behov? Eller at generere/teste konkrete idéer? Hvis formålet er at udforske behov, kan I fx bruge dialogværktøjer og brugerrejser som greb til øvelser i jeres fokusgruppe. Hvis formålet er at generere/teste idéer, kan I fx bruge brugerprofiler eller idéworkshops som inspiration i planlægningen.
Udvælg hvilke perspektiver, der bedst kan give input til fokusgruppens formål. En gruppe med forskellige brugere kan åbne for samtalen. En homogen gruppe kan give mere dyb indsigt i ét brugerperspektiv.
Beslut hvilke temaer, I vil have fokusgruppens input til, og notér det i drejebogen. Her skal I også afsætte cirkatid til de forskellige øvelser. Se skabelon til metoden for inspiration.
Det kan anbefales at være min. to personer, så én faciliterer, og én tager noter og observerer. I større grupper kan I godt være lidt flere, men stil ikke med for mange.
Alle skal have mulighed for at dele deres oplevelser og udtrykke holdninger og idéer. Afhold fokusgruppen i et behageligt fysisk rum, sørg for, at alle er klar over formålet, og giv alle mulighed for at komme til orde.
Vær forberedt på at styre samtalen tilbage på rette spor, hvis den afviger fra det, I oprindeligt havde planlagt, eller hvis en bruger dominerer samtalen. Tøv ikke med at sige "nu bringer jeg jer lige tilbage til dette spørgsmål " eller at invitere de mere tilbageholdende brugere ind i samtalen ved at spørge dem direkte til deres perspektiv eller holdning til et spørgsmål.
Dokumentér brugerens perspektiver så hurtigt som muligt efter fokusgruppen. Ideelt har I optaget fokusgruppen på lyd eller video, som I kan gennemlytte og notere centrale diskussionspunkter ud fra.
Gennemgå, hvad I fik ud af fokusgruppen i forhold til formålet med jeres projekt. Hvad fyldte meget i samtalen? Hvad var brugernes optagede af? Hvad havde de fx svært ved at sætte ord på? Hvor var der stor enighed/uenighed? Sammenhold eventuelt data fra fokusgruppen med jeres øvrige viden. I kan med fordel bruge mønstergenkendelse til at oversætte data til indsigt.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
En ice-breaker kan være en god måde at begynde. Det kan være at dele et fun fact om sig selv eller noget helt andet. Start eventuelt selv, så I viser brugerne, at de kan føle sig trygge ved at dele personlige historier.
Giv alle brugere 1-2 minutter til at reflektere over et spørgsmål hver for sig, før I åbner for diskussion. Det sikrer, at det ikke kun er den første eller den mest spontane, der får ordet og sætter retning for samtalen.
Bed brugerne om at skrive deres svar eller nøgleord på (digitale) post-its og placere dem på en (digital) opslagstavle. Dette gør det muligt at se umiddelbare sammenhænge og beholde inputs til senere brug.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk