Brug metoden til at få overblik over jeres målgruppes handlinger, kontaktflader og oplevelser i mødet med en service eller et produkt – i dag eller i fremtiden.
Brugerrejser giver jer et lettilgængeligt og visuelt overblik over brugerens møde med et produkt eller en service ved at tegne brugerens ”rejse” op. Det kan fx være før, under og efter mødet med en service. I forlængelse af et kvalitativt interview eller desk research kan brugerrejsen være et fælles referencepunkt, som kan bruges til at identificere udfordringer og potentialer for forbedringer set fra brugerens perspektiv.
I kan bruge metoden som øvelse under et kvalitativt interview eller som analytisk overblik over eksisterende eller ideelle løsninger.
Gør det klart, hvad brugerrejsen skal bruges til bagefter og af hvem. Det har betydning for, hvor meget I skal forberede jer. Se eksempler herunder.
Bruger I metoden i et interview, kan det være tilstrækkelig forberedelse at markere en simpel tidslinje på et A3-ark og holde faserne åbne, så du sammen med brugeren kan vurdere, hvornår mødet med en service starter og udfolde oplevelsen.
Bruger I metoden i en analyse, kan I med fordel beslutte jer for, hvilke parametre I vil have overblik over (brug fx skabelon til metoden hertil) og udfylde faserne ud fra indsigter og viden om brugere, service og produkt.
Når brugerrejsen anvendes under interviews, præsenterer I den åbne tidslinje og beder brugeren fortælle og kortlægge sin interaktion med jeres løsning eller service.
For hver fase brugeren nævner, kan I spørge ind. Hvad fungerede? Hvad fungerede ikke? Hvilke problemer opstod? Hvor søgte du hjælp? Hvordan løste du problemet?
I den analytiske anvendelse af metoden, kan I indsætte læringer fra fx kvalitative interviews i en oversigt (brug fx skabelonen til metoden) for at forstå, hvilke områder af en service, der har værdi, hvor oplevelsen af en service eventuelt rækker ud over, hvad I har blik for, og hvad der ikke er i fokus hos brugerne – og jer selv.
Ved at tegne brugerrejsen får I et fælles overblik og kan dele jeres indsigter fx i en projektgruppe eller en enhed. Markér de vigtigste berøringspunkter og brug brugerrejsen som afsæt for en diskussion af forbedringspotentialer. Brugerrejsen kan bruges som visuel dokumentation som afsæt for fx idéworkshop eller prototyper.
Måske har I fået indsigter i brugen af en service eller produkt, som det har værdi at dele bredere? Brugerrejsen kan være en stærk metode til visuelt at kommunikere, hvor der er størst værdi i at prioritere forbedringer for en bredere gruppe af kollegaer eller samarbejdspartnere.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Hvis metoden anvendes i et interview, skal I forberede nøglespørgsmål, der sikrer, at I får spurgt ind til oplevelsen før, under og efter mødet med jeres service eller produkt.
Både i interviewet og i den analytiske brug af metoden bør I tegne brugerrejsen op. Det kan være en simpel tidslinje med begivenheder, som synliggør oplevelsen på en linje eller et skema med udvalgte parametre.
Tal den optegnede tidslinje igennem, fyld eventuelle huller ud og få brugeren til at fremhæve kontaktflader, der er særligt vigtige/vanskelige el. lign.
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk