Borgerindsigter og designprincipper på tværs af livssituationer

Vi har set på tværs af arbejdet med 11 sammenhængende brugerrejser. Det har resulteret i designprincipper, fokuspunkter og barrierer, som er samlet i en rapport.

Arbejdet med de brugerrejserne betyder, at vi har opnået en bred viden om borgernes møde med det offentlige - i vidt forskellige livssituationer og med diverse baggrunde. Indsigterne er baseret på en række kvalitative interviews samt rapporter om den enkelte brugerrejse og livssituation.

Designprincipper, fokuspunkter og barrierer

Designprincipperne kan hjælpe til at skabe mere sammenhæng i borgeres brugerrejser. Designprincipperne er delt i to - nogle er rettet mod guideudvikling og mens andre er rettet mod andre løsninger.

Vi har derudover sammenfattet seks fokusområder, som samler de gennemgående borgerbehov og løsningsforslag fra brugerrejserne og de rapporter, der er knyttet til dem.

Nederst finder du barriererne fra brugerrejserne, som er opdelt i fem analytiske temaer. 

Designprincipper for sammenhængende brugerrejser

  1. Tag udgangspunkt i borgerens behov og situation
  2. Inddrag slutbrugeren
  3. Kommuniker i et enkelt sprog
  4. Undgå overflødig information
  5. Skab overblik over praktiske gøremål og borgerens handlerum
  6. Fortæl, hvad borgeren skal gøre, og hvad der sker automatisk
  7. Skab samarbejde mellem aktører
  8. Tilstræb, at oplysninger skal afleveres så få gange som muligt
  9. Del data mellem myndigheder
  10. Brug data til at skræddersy information og valgmuligheder
  11. Skab sammenhæng på tværs af selvbetjeningsløsninger
  12. Giv statusmeddelelser og tidslinjer
  13. Send digitale kvitteringer, der bekræfter borgerens handling
  14. Giv notifikationer, der hjælper borgeren
  15. Tilstræb konsistente begreber 

Designprincipperne er afkortet. Læs principperne i deres fulde længde i rapporten. 

Fokusområder for sammenhæng

Her er de gennemgående borgerbehov og løsningsforslag fra de 11 brugerrejser og rapporter.

Barrierer - 5 analytiske temaer

Få et overblik over, hvilke udfordringer, der kan opstå, når borgerne skal klare deres ærinder på tværs af det offentlige.

Rapport