Med KL’s digitale screeningsværktøj kan du teste dine selvbetjeningsløsningers mobilvenlighed og få viden om, hvordan dine løsninger kommer til at fungere bedre på mobile devices.
De fleste borgere bruger mobilen til at være online. I 2023 viser tal fra borger.dk, at 66 pct. tilgår platformen med deres mobiltelefon.
Som moderne serviceudbyder skal det offentlige tilbyde selvbetjeningsløsninger, så borgerne kan udføre deres digitale gøremål fra det udstyr, de har til rådighed. Når det offentliges hjemmesider, digitale services og kommunikation ikke er tilpasset mobile devices, udfordrer det især de borgere, der af forskellige årsager ikke kan betjene eller har adgang til en pc.
Men mobilvenlige selvbetjeningsløsninger stiller andre krav til brugervenligheden, og kræver blandt andet, at kommunikationen generelt er tilpasset mobile enheder og mindre skærme.
KL’s screeningsværktøj kan anvendes til at vurdere, i hvilken grad jeres selvbetjeningsløsning er mobiltilpasset, og hvor I kan sætte ind for at forbedre løsningens mobilvenlighed.
Værktøjet er udviklet til kommuner, men andre offentlige myndigheder kan også anvende det.
Resultaterne fra screeningen kan belyse, hvilke løsninger eller specifikke kriterier, I med fordel kan prioritere at håndtere først og dermed tage et skridt mod mere inklusion, øget tilgængelighed og bedre brugeroplevelser.
Screeningsværktøjet kan også bruges i dialogen mellem offentlige myndigheder og leverandører.
Gå til KL’s side om Screeningværktøjet, hvor du kan læse mere om, hvordan du kan teste dine selvbetjeningsløsningers mobilvenlighed.
Gå til screningsværktøjets til selvbetjeningsløsningers mobiltilpasning (BETA-version)
E-mail: videncenter@kl.dk
Telefon: 33 70 32 73
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: