Fra start var teamet opmærksom på, at ændringen til betalingen af boligskat kan forekomme kompleks for mange boligejere. Boligejere er en stor målgruppe, som kan have vidt forskellige udgangspunkter for at forstå den skriftlig myndighedskommunikation. Pierre og hans kolleger har været opmærksomme på at kommunikere i et enkelt sprog, med brug af illustrationer, video mv. Formålet er at understøtte teksten på siden. Derfor indeholder fx illustrationer eller video typisk ikke ny information, men formidler tekstens budskaber på en anden og mere enkel måde.
Temasiden har haft mange tusinde besøg, videoen en gennemsynsprocent på over 75 % og vi har ikke oplevet ekstraordinært mange opkald med simple spørgsmål om de nye regler. Det fortæller os, at vejledningen fungerer, om end vi ikke kan konkludere noget dybere i forhold til selve indholdskvaliteten. Men vores overordnede brugertest af understøttende indholdselementer som fx infografik, video og situationsvælgere viser, at brugerne synes det gør det lettere at forstå reglerne og handle på det.
- Pierre Reinhardt, Chefkonsulent, Design og Digital, Skattestyrelsen
En kort og overskuelig guide til at se sin boligskat 2024 på forskudsopgørelsen skal hjælpe brugeren nemt igennem de mest nødvendige handlinger.
Situationsbestemt opdeling af information
Der er meget at fortælle borgere og virksomheder om boligskattereglerne. Men ikke alt er relevant for alle. En ”situationsvælger” kan være et effektivt værktøj til at gøre en kompleks side mere enkel, fordi borgeren kun præsenteres for den information, som er relevant.
Mange af vores emnesider henvender sig til flere målgrupper, som kun har brug for dele af indholdet. I de situationer fungerer en situationsbestemt indgang godt. Brugeren foretager et valg, og præsenteres herefter for den information, som er relevant i deres situation – resten er gemt væk.
- Pierre Reinhardt, Chefkonsulent, Design og Digital, Skattestyrelsen