Pludselig krise - sygdom eller dødsfald
Behovet for fuldmagter er tit opstået i forbindelse med en pludselig krise. Den ældre kan være blevet akut syg og indlagt, og den pårørende har måtte træde til for at hjælpe.
Ofte er det først efter krisesituationen er opstået, at borgerne bliver opmærksomme på muligheden for at få fuldmagt. Det kan fx ske, når den pårørende ringer til en myndighed for at få sundhedsoplysninger om den ældre.
En anden form for krisesituation kan være, hvis en ældre person mister sin ægtefælle, som måske var den, der før tog sig af ærinder med det offentlige og betaling af regninger. Krisesituationen kan gøre det udfordrende at overtage ansvaret for en anden.
Digitalisering af det offentlige
Den øgede digitalisering af samfundet kan også være en medvirkende årsag til behovet for fuldmagt, når den ældre ikke har tilegnet sig digitale kompetencer eller mister evnen til at begå sig digitalt i en periode. Det kan gøre det vanskeligt for den ældre selv at betale regninger, læse post, ændre oplysninger om boligstøtte eller ansøge om ydelser i hjemmeplejen digitalt.
En fremtidssikring
Flere af de interviewede borgere har oprettet fuldmagter for at kunne hjælpe, hvis den ældres situation forværres. Fuldmagt bliver her en form for fremtidssikring uden en aktuel anledning til at anvende den.
Sundhedsfaglige pårørende
Flere af de interviewede fuldmagtshavere har en sundhedsfaglig baggrund, der gør dem i stand til at følge med i fuldmagtsgivernes sundhedsjournal, "oversætte" sundhedssystemets sprog og stille de rette spørgsmål til sundhedspersonalet.
Brug af fuldmagtsgivers NemID/MitID
For at kunne komme igennem et forløb har størstedelen af de interviewede på et tidspunkt brugt den ældres NemID/MitID, hvilket er i strid med reglerne. Nogle af dem har efterfølgende brugt fuldmagter for at formalisere hjælpeforholdet.
For de fuldmagtsgivere, vi interviewede, gjorde det ingen forskel, om de får hjælp gennem fuldmagt eller med deres eget MitID, da de har tillid til, at det sker i deres interesse.