Hvorfor undersøge borgernes tillid til den digitale offentlige sektor?

Borgere møder i dag den offentlige sektor gennem selvbetjeningsløsninger som Digital Post, borger.dk og sundhed.dk. Derfor er det vigtigt at forstå befolkningens oplevelse af mødet med den digitale offentlige sektor, og hvordan borgernes tillid til den digitale offentlige sektor påvirkes af dette møde.

Tillid som mål

Forskning i tillid og offentlig digitalisering har vist, at en række faktorer kan bidrage til at forklare, hvad der påvirker tilliden til en digital offentlig sektor. Disse faktorer kan inddeles i tre overordnede kategorier:

  • Faktorer på individniveau, fx en borgers individuelle karakteristika og erfaringer med digitale tjenester.
  • Faktorer på myndighedsniveau, fx en borgers oplevelse af myndighedernes kompetencer, intentioner og transparens.
  • Faktorer på løsningsniveau, fx en borgers oplevelse af funktionalitet og design i en løsning.

Med udgangspunkt i denne forskning udviklede medarbejdere hos Digitaliseringsstyrelsen i 2021 en model der forklarer, hvordan disse faktorer påvirker tilliden til offentlig digitalisering i en dansk kontekst (Kristensen, Brünner og Duminski, 2021).

Læs mere om modellen for Tillid til Offentlige Digitale Løsninger

For at undersøge udviklingen i befolkningens tillid til offentlig digitalisering afvikler Digitaliseringsstyrelsen hvert år undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen” i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældre Sagen. Her undersøges både befolkningens tillid og de underliggende faktorer, som har indflydelse på tillid.

Læs mere om Digitaliseringsstyrelsens årlige dataindsamlinger, som blandt andet undersøger borgernes tillid

Tillid og digital inklusion

Selvom Danmark igen i 2024 er kåret af FN som verdens bedste til offentlig digitalisering oplever en betydelig andel af befolkningen udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor.

Derfor blev der i sommeren 2023 indgået en politisk aftale om indsatser for digital inklusion. Tiltagene i aftalen fokuserer særligt på de borgere, der benytter de digitale løsninger, men som samtidig oplever dem som udfordrende i hverdagen. Samtidig har der i de senere år været tiltagende fokus på, at forskellige dele af det digitale møde med den offentlige sektor er svært for nogle borgere. Tillid til de digitale løsningerne – også hos den gruppe borgere, der kan synes det er svært – er afgørende for at forsætte udviklingen af den digitale offentlige sektor.

Se den politiske aftale om indsatser for digital inklusion