Folketinget vedtog den 27. maj 2025 en ny lov for nemkonto, der samler alle regler om borgeres, virksomheders og offentlige myndigheders anvendelse af NemKonto.
Det følger af lov om nemkonto, at borgere og virksomheder så vidt muligt skal anvise en NemKonto. NemKontoen er den konto, man udpeger til at modtage offentlige ydelser.
Offentlige udbetalere, fx offentlige myndigheder og a-kasser, skal bruge NemKonto-systemet til at gennemføre udbetalinger til betalingsmodtagere med en NemKonto.
Offentlige udbetalere har pligt til at sikre, at borgeren eller virksomheden får deres offentlige ydelse på anden vis fx i de tilfælde, hvor betalingsmodtageren ikke har eller kan få en NemKonto.
Desuden er det muligt for private virksomheder at bruge NemKonto-systemet i rollen som private udbetalere. Det kan eksempelvis være relevant for virksomheder, der skal udbetale lønninger til sine medarbejdere eller forsikringsselskaber, der skal udbetale erstatninger til sine kunder.
Du kan finde de nærmere regler i de fire bekendtgørelser omhandlende NemKonto. Hvis du vil læse mere om reglerne for:
Send mail via denne kontaktformular
Telefon: 3398 0060
Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00