2019 i tal: Rekordmange danskere kommunikerer med det offentlige digitalt

27-01-2020
It-løsninger

I dag kommunikerer 92 pct. af danskerne med det offentlige gennem Digital Post. Men hvordan går det egentlig med at bruge de digitale løsninger? Det kan du blive klogere på her.

2019 blev på flere områder et rekordår for mange af de digitale løsninger til at kommunikere med det offentlige, som danskerne for alvor lærte at kende op igennem 2010’erne.

I dag er Digital Post, NemID, NemKonto og NemLog-in hver især centrale dele af den it-infrastruktur, der bruges i den offentlige sektor.

NemID nøgleappen til smartphones har netop rundet 2 mio. unikke brugere, mere end 94 mio. betalinger bliver årligt udført via NemKonto, og 92 pct. af danskerne er nu tilmeldt Digital Post.

Udviklingen på det digitale område går stærkt. Det er let at glemme, hvor meget der er sket på ganske få år – det er jo ikke mange år siden, vi skulle en tur ned på posthuset for at betale et girokort eller melde vores flytning. Men mange brugere er ikke noget værd i sig selv. Derfor er vi også glade for, at vi kan se, danskerne er tilfredse med de digitale løsninger.

Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

NemID gør danskernes digitale hverdag nemmere

En undersøgelse gennemført af Wavemaker på vegne af Digitaliseringsstyrelsen og Nets fra oktober 2019 viser, at 90 pct. af de adspurgte er tilfredse med NemID. NemID er en vigtig del af den offentlige it-infrastruktur og også en vigtig del af hverdagen for mange virksomheder.

Det digitale supplement til NemID nøglekortet, nøgleappen, blev lanceret i maj 2018. Appen har nu rundet 2 mio. unikke brugere. Det betyder samtidig, at der i første halvdel af 2019 i gennemsnit pr. måned blev produceret og fragtet 20.000 færre fysiske nøglekort med posten end før det blev muligt at bruge nøglekortet digitalt.

Læs mere om NemID

Det offentlige kommunikerer med danskerne via Digital Post

Da vi trådte ind i 2020, havde offentlige myndigheder sendt 168 mio. forsendelser med Digital Post til borgere og virksomheder i 2019. 4,5 mio. borgere er i dag tilmeldt Digital Post fra det offentlige. Det svarer til 91,8 pct. af den danske befolkning. Dermed er Digital Post den bærende it-infrastruktur, når danskerne kommunikerer med de kommunale, regionale eller statslige myndigheder.

Læs mere om Digital Post 

Det offentlige betaler danskerne via NemKonto

NemKonto blev i 2019 anvendt af det offentlige til at foretage 94,2 mio. betalinger til borgere og virksomheder i Danmark. Med NemKonto bliver udbetalinger fra det offentlige til alle borgere, virksomheder og foreninger overført til deres NemKonto via kobling mellem cpr-nummer eller cvr-nummer og den bankkonto, som man har udpeget som sin NemKonto.

Læs mere om NemKonto 

Digital Fuldmagt gør det nemmere at være pårørende digitalt

I 2019 blev det også muligt for værger at hjælpe til digitalt ved at få en digital fuldmagt til udvalgte digitale selvbetjeningsløsninger. Digitale fuldmagter kan gives til fx et familiemedlem, en ven eller plejepersonale, hvis du er blevet syg, skal ud at rejse eller synes, at du har brug for hjælp til en sag med en myndighed. I 2019 rundede løsningen 666.363 oprettede digitale fuldmagter.

Digital Fuldmagt er en del af NemLog-in, der understøtter en fællesoffentlig brugerstyring. Ud over at danskerne kan afgive digitale fuldmagter, sikrer NemLog-in, at borgere og virksomheder med ét log-in har adgang til offentlige myndigheders webløsninger og at de kan signere dokumenter digitalt.

Læs mere om den digitale fuldmagtsløsning 

Danskerne er trygge ved borger.dk

Når danske borgere bruger borger.dk til fx at skrive barnet op til skole, melde flytning, søge boligstøtte til den nye lejlighed eller læse Digital Post, så sker det med en høj grad af tryghed og tilfredshed.

I en ny brugertilfredshedsundersøgelse gennemført i december 2019 svarer 92 pct., at de føler sig trygge, når de bruger borger.dk, mens 91 pct. svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med portalen.

Undersøgelsen kommer på baggrund af et 2019, hvor borger.dk blev besøgt hele 46,2 mio. gange. Det er ny besøgsrekord og en stigning på 18 pct. sammenlignet med 2018.

Læs mere om borger.dk